Google Chromecast (2015)

Raskere og lettere å plassere enn før.

LITEN PUCK: Chromecast koster snaue 400 kroner og lar deg strømme innhold trådløst til TV-en fra mobiltelefon, nettbrett eller en PC. Foto: PÅL JOAKIM OLSEN
LITEN PUCK: Chromecast koster snaue 400 kroner og lar deg strømme innhold trådløst til TV-en fra mobiltelefon, nettbrett eller en PC. Foto: PÅL JOAKIM OLSEN Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

For halvannet år siden gjorte Googles lille TV-pinne Chromecast sitt inntog i norske butikker. Den solgte som varmt hvetebrød – i følge Dagens næringsliv ble den utsolgt etter én uke, hvorpå blant annet Elkjøp bestilte inn 40.000 nye.

Denne høsten har Google lansert to nye Chromecast-enheter. Vi har allerede testet Chromecast Audio, som lar deg strømme lyd direkte fra mobiltelefon, nettbrett eller PC til et hvilket som helst stereoanlegg med lydinngang.

I dag er testproduktet den nye TV-enheten som også lar deg overføre bilder og video.

Ny design

Årets Chromecast-enhet har fått en noe endret design og er utseendemessig lik Chromecast Audio-enheten. I forhold til forgjengeren har den blitt mer plasseringsvennlig, siden en myk og flat HDMI-kabel nå er fastmontert, og det er denne du stikker inn i HDMI-porten, slik at «pucken» enten henger ned. Eller inntil – den er nemlig magnetisk.

Forgjengeren kunne minne mer om en USB-minnepinne og kunne by på plasseringsutfordringer siden den stakk ganske langt ut fra HDMI-porten på TV-en – spesielt på en vegghengt TV. Da måtte du i så fall bruke den medfølgende HDMI-skjøtekabelen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer