Oppdatert med uttalelse fra Google.
– Google har sementert sin dominans i markedet for reklame i søkemotorer på nett, og beskyttet seg selv mot press fra konkurrenter, sier EUs konkurransekommissær Margrethe Vestager.
Hun peker på konkurransedrepende restriksjoner i Googles kontrakter med tredjepartsannonsører.
– Dette er ulovlig i henhold til EUs lover mot kartellvirksomhet, sier Vestager, og legger til at Google har agert i strid med regelverket i mer enn et tiår.
Boten er den tredje EU gir til Google. Senest i fjor ble selskapet ilagt EUs største bot noensinne, tilsvarende rundt 40 milliarder kroner, for å ha utestengt konkurrenter gjennom mobiloperativsystemet Android. I 2017 ble de bøtelagt i en sak som handlet om Googles søkeresultater for shopping. Da krevde EU selskapet for 2,42 milliarder euro (22,4 milliarder kroner).

- Manipulerer brukerne til kontinuerlig overvåking
– Tatt grep
Google anket fjorårets bot og avviste anklagene rundt Android-systemet. Selskapet har foreløpig ikke tatt stilling til hvorvidt de skal anke denne gangen, opplyser Googles pressesjef i Norge Helle Skjervold til NTB.
I en uttalelse fra selskapets nestsjef Kent Walker understrekes det at Google har tatt grep for å imøtekomme EU-kommisjonens krav.
– Vi har alltid vært enige i at velfungerende, sunne markeder er i alles interesse. Vi har allerede gjort en hel rekke endringer for våre produkter for å imøtekomme kommisjonens påpekninger, sier Walker.
– De neste månedene vil vi gjøre ytterligere oppdateringer for å gi økt synlighet til våre konkurrenter i Europa, understreker han.

På denne siden samler Google det du har kjøpt på nett
Legger press på teknologigigantene
Google ble første gang bøtelagt av EU i 2017. Da mente de at Google fremhevet egen shoppingtjeneste over konkurrentenes i søkemotoren sin og krevde selskapet for 2,42 milliarder euro (22,4 milliarder kroner). Google anket også denne boten.
EU har den siste tiden lagt økende press på nettgigantene. I flere land raser diskusjonen om hvordan man skal skattlegge selskaper som Google, Facebook og Twitter, og i tillegg har EU kommet med et klart krav om at denne typen selskaper må gjøre mer for å bekjempe spredning av desinformasjon og falske nyheter.
I januar fikk Google en halv milliard kroner i bot av det franske datatilsynet for brudd på GDPR-lovgivningen.
