Huawei Mate 30 Pro lansert

Ingen Google, ingen norsk lansering

Huaweis nye flaggskip har ikke fått noe lanseringsdato i Norge.

NYTT FLAGGSKIP: Huawei Mate 30 Pro kommer i kinesiske butikker om en uke. I Europa finnes det ingen lanseringsdato. Foto: Lukas Barth-tuttas / EPA / NTB Scanpix
NYTT FLAGGSKIP: Huawei Mate 30 Pro kommer i kinesiske butikker om en uke. I Europa finnes det ingen lanseringsdato. Foto: Lukas Barth-tuttas / EPA / NTB Scanpix Vis mer
Publisert

Torsdag ettermiddag stod sjefen for Huaweis forbrukerdivisjon, Richard Yu, på scenen i München for å vise frem selskapets siste nyvinning.

Ironisk nok, for Huawei Mate 30 Pro har ikke fått noen dato for lansering i Europa (som ryktene tilsa dagen før), og det av en enkel grunn:

Telefonen kommer uten programvare fra Google installert.

Dermed ryker ikke bare de tradisjonelle Google-appene som Maps og Gmail, men også Play butikk, som er stedet de fleste vestlige Android-brukere laster ned apper fra. Google Assistent må man også se langt etter.

Mate 30 Pro er med andre ord Huaweis første produkt som blir direkte rammet av handelsforbudet amerikanske myndigheter har innført, som forbyr Google og andre amerikanske selskaper å handle med kinesiske Huawei uten spesiell tillatelse.

Uten Google innabords har Huawei innsett at det vil være nærmest umulig å selge denne telefonen på vår del av kloden, og derfor finnes det foreløpig ingen dato for lansering. Med mindre det amerikanske handelsforbudet blir opphevet, har vi vanskelig for å tro at telefonen noen gang vil lanseres i Europa.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer