Fri data-abonnement

- Kan ikke markedsføres som fri data

Forbrukertilsynet ut mot Telia og Chilimobil.

ULOVLIG: Forbrukertilsynet reagerer på bruken av fri data hos Telia og Chilimobil. Foto: Forbrukertilsynet
ULOVLIG: Forbrukertilsynet reagerer på bruken av fri data hos Telia og Chilimobil. Foto: Forbrukertilsynet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Forrige uke introduserte Telia det nye abonnementet Telia X og under parolen «bruk mobilen uten begrensninger». Operatøren er ikke alene om å tilby det de omtaler som fri data, Chilimobil har gjort det i lang tid, men Forbrukertilsynet mener denne markedsføringen er villedende.

Må komme tydeligere frem

– Det har vært stor etterspørsel fra forbrukerne om mobilabonnement med ubegrenset data, og forbrukerne velger ofte abonnement basert på mengde inkludert data. Da må det komme tydelig frem hva avtalen innebærer, slik at man ikke blir lurt, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet, i en pressemelding forrige uke.

Forbrukertilsynet mener at abonnementene ikke er så ubegrensede som markedsføringen skal ha det til, og viser blant annet til at Telia nedjusterer hastigheten til 3 Mbit/s når man har brukt 40 GB i løpet av en måned.

Forrige uke gjorde Chilimobil flere endringer på Fri Data-abonnementet og innførte blant annet en liknende begrensning. I dette tilfellet nedjusteres hastigheten til 3 Mbit/s etter man har brukt 5 GB i løpet av en dag.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer