Google

- Klart brudd

Forbrukerrådet klager Google inn til Datatilsynet.

GOOGLE: Forbrukerrådet klager inn Google til Datatilsynet. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
GOOGLE: Forbrukerrådet klager inn Google til Datatilsynet. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Forbrukerrådet hevder Google manipulerer brukerne til å velge de minst personvennlige alternativene, og klager nå inn annonseselskapet for brudd på personlovgivningen.

- Det kreves bare ett klikk for å «akseptere» til at selskapet kan overvåke deg, spore deg på tvers av plattformer og bruke informasjonen om deg i markedsføring. Hvis du ikke aksepterer dette tvinges du inn i Googles personvernlabyrint, hvor faren for å velge bort egne rettigheter er stor, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet i en pressemelding.

- Dette står i sterk motstrid til Googles lovnader om å ivareta egne brukere, og er et også klart brudd på krav om at personvern både skal være innebygd i tjenesten og skrudd på som utgangspunkt.

- Manipulerende design

Ifølge Forbrukerrådet dytter Google brukerne til å velge bort eget personvern gjennom bruk av «manipulerende design, uklart språk og villedende og skjulte valg».

Samtidig hevdes det at Googles innsamling og bruk av brukernes informasjon går langt utenfor de krav som er satt til gjennomsiktighet og rettmessig bruk.

- Google gjør svært god butikk på å overvåke og sammenstille informasjon om oss, slik at de kan målrette markedsføringen når vi er mest mottakelige. Dette bryter ikke bare med vår rett til privatliv, men gjør oss sårbare for manipulasjon, diskriminering og svindel, og skader både oss forbrukere og samfunnet som helhet, sier Myrstad

Sammen med forbrukerorganisasjoner i Danmark, Sverige, Hellas, Frankrike, Tsjekkia, Tyskland og Nederland klages Google inn for det de hevder er brudd på europeisk personvernlovgivning.

Dette sier Google

- Tillit fra forbrukere avhenger av ærlighet og åpenhet, som er grunnen til at vi har satset framtida vår på å bygge enklere og mer tilgjengelige kontroller, og gi folk tydelige valg, skriver Sonder Rorander, kommunikasjonssjef i Google Norge, i en e-post til DinSide.

Han mener det er like viktig å gjøre mer med mindre data.

- Vi ønsker muligheten til å diskutere dette viktige emnet med Europeiske forbrukerråd og lovgivere velkommen. Folk bør kunne forstå hvilke data som genereres når man bruker internettet, og likeså, gjøre noe med det om man ikke liker det.

Når det gjelder anklagene fra Forbrukerrådet, skriver Rorander at de ønsker å hjelpe folk å ta valg på sine premisser ved at de tilbyr forskjellige valg når noen lager en Google-konto

- Disse valgene er tydelig merket og designet for å være enkle å forstå. Vi har basert disse på omfattende forskning, veiledning fra datatilsyn, og tilbakemeldinger fra testere, og vi er forpliktet til å sikre at disse valgene er tydelige og enkle, avslutter han.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer