OnePlus Nord 2

Kraftig forbrent etter mobilbrann

Flere meldinger om at mobiltelefon tar fyr.

TOK FYR: Bilder viser en sterkt forbrent mobiltelefon. Foto: Twitter/Suhit Sharma
TOK FYR: Bilder viser en sterkt forbrent mobiltelefon. Foto: Twitter/Suhit Sharma Vis mer
Publisert

For fem år siden var det full krise hos Samsung etter mobiltrøbbel med Galaxy Note 7, som hadde såpass mange branntilfeller at Samsung valgte å trekke mobilen fra markedet.

Faktisk var det så ille at flypassasjerer med Galaxy Note 7 ble anbefalt å slå av mobilen under reisen.

Tok fyr i bukselomma

Nå meldes det om flere tilfeller at en en OnePlus Nord 2 tar fyr og begynner å brenne. Det skriver flere internasjonale medier. Rapporter om OnePlus Nord 2-enheter som tok fyr, dukket både opp i august og september.

Det mest alvorlige tilfellet kom nå i november. På Twitter la brukeren Suhut Sharma ut en melding med bilder av en godt forbrent OnePlus Nord 2 og en person med store brannskader på det ene låret.

Bildene viser at mobilen tok fyr i bukselomma til brukeren.

– Forventet aldri dette fra dere. Se hva produktet deres har gjort. Vær forberedt på konsekvenser. Slutt å leke med folks liv. På grunn av dere lider denne gutten. Ta kontakt så fort som mulig, skriver Sharma.

Vi advarer mot sterke bilder.

Brukeren skriver senere at de er i kontakt med OnePlus og at de samarbeider for å løse dette så raskt som mulig.

Vi har spurt OnePlus om de har hørt om liknende tilfeller i Norge, noe selskapet avkrefter.

– Det har ikke vært rapportert slike tilfeller i Norge. I OnePlus tar vi hendelser som dette veldig alvorlig. Teamet vårt har kontaktet den aktuelle personen i India for å få alle detaljer, slik at saken kan undersøkes nærmere, sier selskapet til Din Side.

– Heldigvis sjelden

– At mobiltelefoner tar fyr, hører heldigvis med til sjeldenhetene, men det kan skje. Noe slikt er en åpenbar mangel og noe selger må ta tak i umiddelbart. Hvis det er grunn til å tro at årsaken til at mobiltelefonen tar fyr ligger i alle mobiltelefonene av ett merke, må selger tilbakekalle produktet og gi forbrukerne pengene tilbake eller en ny telefon, skriver Caroline Skarderud, jurist i Forbrukerrådet, i en e-post til Dinside.

Caroline Skarderud er jurist i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet
Caroline Skarderud er jurist i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

På spørsmål om hvilke rettigheter bekymrede norske OnePlus Nord 2-kunder har, forteller hun at Forbrukerrådet så langt ikke har fått noen henvendelser om den aktuelle saken, og at de derfor ikke vet hva årsaken til brann kan være.

– Derfor er det vanskelig å si at forhandlere av disse telefonene har noe konkret ansvar overfor norske forbrukere. Det er uansett ryddig om forhandlerne går i dialog med produsent og tilbyr en sjekk av telefonen for de forbrukerne som tar kontakt.

Samtidig anbefaler hun forbrukere om å merke seg nettstedet farligeprodukter.no.

– Dette er en nettside med produkter som myndighetene har vurdert kan være skadelig for deg, samt en anbefaling om hva du bør gjøre, råder hun.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer