Fri data fra Chilimobil

Kundene raser mot mobilselskapet: – Må skru av og på telefonen for mer mobildata

– Ny løsning kommer, svarer operatøren.

KRITISERES: Chilimobil-kunder klager etter nye mobildatakrav. Foto: Martin Kynningsrud Størbu.
KRITISERES: Chilimobil-kunder klager etter nye mobildatakrav. Foto: Martin Kynningsrud Størbu. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I oktober ble mobiloperatøren Chilimobil pålagt av Nkom (Norsk kommunikasjonsmyndighet) å endre abonnementet «Fri Data». Endringene ble annonsert i november og innebar blant annet deling av mobildata med andre enheter samtidig som prisen ble oppjustert til 499 kroner.

En annen ting Chilimobil innførte var at så fort kundene har brukt 5 gigabyte med mobildata, må de bekrefte via SMS for å få tilgang til nye 3 gigabyte. Dette for å hindre at tjenesten misbrukes.

Nå viser det seg at kundene også må starte telefonen på nytt, eller aktivere og så deaktivere flymodus, før de får mer mobildata. I tillegg er det flere kunder som er blitt informert om at de har brukt opp datakvoten og er blitt overført til et annet abonnement.

Det var Tek.no som først rapporterte om saken.

Misfornøyde kunder

På Chilimobils Facebook-side er det flere kunder som gir selskapet det glatte lag. En kunde har også tatt kontakt med Dinside og skriver følgende:

«Nye løsningen til Chilimobil er begrense til 5gb om dagen med påfyll 3gb med omstart av mobil for nye pakker. I tillegg sorterer de ut kunder til dårligere avtaler som bruker uønsket høy data denne mnd. (Rundt 20% av nåværende begrensing på 1 tb).»

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer