BankID-svindel

- Lå bare og skalv

Helene Askar fikk telefonnummeret misbrukt av svindlere.

MARERITT: Helene Askar fikk nummeret misbrukt. Det førte til telefonstorm fra folk som ble kontaktet fra hennes nummer. Foto: Privat/skjermdump
MARERITT: Helene Askar fikk nummeret misbrukt. Det førte til telefonstorm fra folk som ble kontaktet fra hennes nummer. Foto: Privat/skjermdump Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Bølgen med svindelforsøk ser ikke ut til å gi seg, og mange har tapt store summer til utspekulerte svindlere. Samtidig finnes det en annen gruppe som også rammes.

Nummeret ble misbrukt

Helene Askar er en av dem. Denne uka ble nummeret hennes misbrukt i et storstilt framstøt fra svindlere som ville ha tak i BankID-en til folk.

- Jeg oppdaget det mandag ettermiddag. Da fikk jeg en telefon fra en dame som sa at jeg hadde ringt henne, og det hadde jeg jo ikke, forteller hun.

Dette ble starten på et mareritt for den gravide småbarnsmoren.

Telefonen sto ikke stille, og hun skal ha mottatt en flom med stygge meldinger fra folk som trodde at hun var den som prøvde å svindle folk.

- Det tok helt av, og ga seg aldri. På de timene kom det flere hundre telefoner fra folk som hadde blitt kontaktet av nummeret mitt.

Hun prøvde først å svare hver enkelt, men måtte til slutt lage et standardsvar til alle der hun forklarte situasjonen og at hun hadde meldt fra til operatøren og politiet.

- Jeg var alene med ungene, og ble stresset. Det var ikke gøy.

Hun la også ut et innlegg på Facebook, der hun forklarte hva som hadde skjedd.

For å dempe trykket, satte hun telefonen i flymodus, men når telefonen er koblet til internett, kan man som kjent fremdeles sende meldinger på iPhone, eller ringe via FaceTime.

- Det endte med at jeg lå bare og skalv i senga.

Askar tok kontakt med kundesupport i OneCall. Der fikk hun beskjed om at hun måtte bytte nummer for å få en slutt på dette. Dette har hun også gjort.

- Jeg ønsker å gå ut med dette for å advare andre. Jeg har jo selv lest om denne typen svindel, der man misbruker numrene til folk. De må jo ha hatt det helt forferdelig, sier hun.

Mange SMS sendt

OneCall eies av Telia Norge, og informasjonssjef Daniel Barhom forteller til DinSide at de jobber med å kartlegge hva som har skjedd i denne saken.

- Men vi ser at det har blitt sendt et større antall SMS fra kundens telefonnummer.

Barhom opplyser videre at de er i dialog med Askar, slik at hun kan få tilbake sitt eget telefonnummer.

Han kommer samtidig med noen generelle råd.

- Dersom du mistenker at du har blitt utsatt for misbruk eller svindel, er det viktig at du kontakter din teleoperatør. Vi vil da undersøke saken og iverksette tiltak. Et viktig råd er å ikke klikke på lenker du mottar fra ukjente numre, og ikke last ned apper utenom App Store og Google Play. Videre må du aldri gi ut sensitiv informasjon, slik som BankID eller personlig informasjon, via telefonen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer