Instagram vs. TikTok

Nå er de lei

Instagram stikker nye kjepper i hjulene for «utro» brukere.

I KRIG: Instagram og TikTok kniver om å være folks foretrukne videoapp. Nå ser førstnevnte ut til å gjøre et drastisk grep. Foto: Jakub Porzycki/NurPhoto/Shutterstock/NTB
I KRIG: Instagram og TikTok kniver om å være folks foretrukne videoapp. Nå ser førstnevnte ut til å gjøre et drastisk grep. Foto: Jakub Porzycki/NurPhoto/Shutterstock/NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Først måtte de deale med Snapchat, men så kom TikTok og gjorde det enda vanskeligere. Instagram kjemper en stadig hardere kamp mot konkurrentene, men er samtidig ikke redde for å ta grep for å holde brukerne i sin verden.

Kardashian-kritikk

Ikke bare kopierer de skamløst funksjonalitet. I seinere tid har de gått så langt som å gjøre videoer delt fra TikTok og andre sosiale medier mindre synlige i nyhetsstrømmen sammenliknet med deres egne «Reels»-videoer.

Da Instagram nylig prøvde å gjøre nyhetsstrømmen mer som TikTok tidligere i sommer, måtte de riktignok gå tilbake på endringene etter massiv kritikk verden over, ikke minst fra some-dronningene Kim Kardashian og Kylie Jenner.

Fjerner lyd

Nå ser det ut til at Instagram misliker at brukerne lager videoer i Reels og laster de opp til TikTok. Nylig oppdaget nemlig The Verge at da de prøvde å laste ned et redigert klipp til iPhone, forsvant lyden fra klippet.

- Det betyr at dersom du ønsker å eksportere opptaket fra Reels for å bruke i en annen app, må du faktisk publisere Reelen først for å kunne lagre lyden, skriver nettstedet.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.