Denne uka kommer Instagram til å sette i gang med sin mest kontroversielle endring noensinne. Rett før helgen ble det nemlig kjent at selskapet skulle utvide sitt eksperiment med å skjule hvem som har likt innlegg til USA, skriver Wired.
Det var Instagram-sjef Adam Mossieri som kunnegjorde nyheten på en teknologikonferanse i regi av nettopp Wired, Wired25.

Denne Instagram-funksjonen kan gi deg en overraskelse
Testet i sju land allerede
Tidligere i år ble det kjent at Instagram lekte med ideen om å skjule likerklikkene. Formålet var å fjerne press om å få klikk.
Selskapet begynte deretter å teste endringen i Canada, Australia, New Zealand, Japan, Irland, Italia og Brasil.
Ifølge Wired vil endringene rulles ut til et begrenset antall amerikanske kontoer til å begynne med.
Forsvinner ikke helt
Instagram har gjort det slik at det ikke lenger vil være mulig å se hvor mange likerklikk en bruker har på Instagram.
Brukeren vil riktignok fremdeles kunne se hvor mange likerklikk man får på egne innlegg, men ingen andre vil lenger ha muligheten.
Vil fjerne presset
Det er ikke bare Instagram som tester det å fjerne denne typen offentlig statistikk fra sine plattformer, skriver Wired. Facebook, som riktignok eier Instagram, YouTube og Twitter har alle eksperimentert med dette.
Tanken bak det at man skaper et sunnere miljø i sosiale medier hvor fokuset ikke ligger på å få flest mulig likes. Det har vært en utbredt oppfatning i senere år om at likerklikk ikke er bra for brukernes mentale helse.
- Det kan redusere flokkmentaliteten, hvor folk liker det som allerede får masse liker-klikk. Det kan redusere konkurranse-mentaliteten, siden brukere ikke vil sammenligne sine egne tall med mer populære venner eller de store innholdsskaperne. Og det kan motivere innholdskapere til å publisere det som føles mest ekte fremfor å ha likerklikk å vise frem, skrev TechCrunch tidligere i år.
Kan ramme influencere
På den andre siden er likerklikk en viktig målestokk for influencere, som har bidratt sterkt til at Instagram har blitt så populært som det har blitt.
Skal vi tro en fersk studie fra HypeAuditor ser det ut til at det å skjule likerklikk også fører til en nedgang i hvor mange som faktisk liker et innlegg, skriver Social Media Today.
- Er det en god eller dårlig ting? spør Social Media Today, og legger til:
- Det er vanskelig å vite - kanskje det å redusere rekkevidden til influencere som viser frem urealistiske livsstiler og/eller fysikk faktisk er noe av poenget, ettersom det også vil redusere den negative sosiale innvirkningen man får gjennom sammenligning.
Så gjenstår det å se hva Instagram gjør dersom influencerne rammes for hardt av endringene. TechCrunch skriver de i så fall kan komme til å droppe det.
