DMA - Digital Markets Act

Ny EU-lov kan bli Apples mareritt

Lovforslag kan ferdigstilles allerede denne måneden og vil få stor innflytelse på Apples inntekter fra App store.

STÅR FOR FALL: Apples app-monopol på iPhone kan stå for fall når EU innfører Digital Markets Act-lovgivningen. Foto: Brett Jordan/Pexels
STÅR FOR FALL: Apples app-monopol på iPhone kan stå for fall når EU innfører Digital Markets Act-lovgivningen. Foto: Brett Jordan/Pexels Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Siden desember 2020 har Europakommisjonen jobbet med forordningen om digitale markeder – DMA, eller Digital Markets Act på engelsk.

Målet med denne forordningen er å bidra til en åpen og mer rettferdig plattformøkonomi og hindre atferd som er skadelig for konkurransen og forbrukere.

Det er spesielt de største selskapene, som omtales som «portvoktere», som møter nye krav når forordningen trer i kraft.

- Vi jobber nå aktivt gjennom vår paraplyorganisasjon i Brussel å styrke lovforslaget, blant annet ved at det skal bli enklere for forbrukere å klage, samt at det blir enda mer effektive mekanismer til å slå ned på monopoldannelser og misbruk av markedsmakt, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet til DinSide.

Finn Myrstad er fagdirektør i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet
Finn Myrstad er fagdirektør i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

Ifølge The Wall Street Journal (krever abonnement) er dette nært forestående - lovgivningen kan være spikret i løpet av inneværende måned og kan, etter videre formaliteter, gjøre seg gjeldende allerede fra tidlig i 2023.

Hvem er portvokterne?

Med «portvoktere» mener EU store selskaper som knytter sammen sluttbrukere og bedrifter.

Mer spesifikt selskaper som opererer i minst tre EU-land, og som verdsettes over en viss terskel, som omsetter over en viss terskel og som har et minimum av tilknyttede brukere og bedrifter.

I det initielle forslaget var det snakk om selskapsverdi på over 65 milliarder euro, årlig omsetning på minst 6,5 milliarder euro, minst 45 millioner aktive brukere i løpet av en måned og minst 10 000 tilknytte bedrifter, men beløpstersklene har seinere blitt justert til henholdsvis 80 og 8 milliarder euro.

Selskaper som oppfyller disse kriteriene blir automatisk ansett som portvoktere. I tillegg kan kommisjonen utpeke andre tilbydere av sentrale plattformtjenester som portvoktere dersom de oppfyller enkelte kvalitative krav.

I hovedsak vil det altså være snakk om store, internasjonale aktører, som Apple, Facebook, Google og så videre, men også de største aktørene innenfor områder som markedsplasser, videodelingstjenester, operativsystemer, skytjenester, e-posttjenester, annonsenettverk, nettlesere, virtuelle assistenter og TV-er.

Kan få store innvirkninger på App Store

For Apples del er det spesielt App Store som står i søkelyset. Dersom DMA innføres vil det nemlig få stor betydning for Apples app-butikk:

  • Apple vil bli tvunget til å tillate app-nedlasting utenfor App Store, for eksempel via tredjeparts-appbutikker eller direkte fra skapernes nettsider.
  • Apple vil bli tvunget til å tillate at utviklere kan ta betalt for sine tjenester utenfor App Store.

Dette er momenter som har vært gjenstand for mye debatt de siste årene. Fortnite-skaper Epic gikk for eksempel til sak mot Apple fordi selskapet ikke tillot at Epic lagde en egen betalingsløsning for innhold utenfor App Store. Apple tar 15-30 prosent kommisjon for alt som selges via App Store

Også Spotify har vært i tottene på Apple opptil flere ganger på grunn av det de mener er urimelig og konkurransevridende praksis. Sist da Apple lanserte abonnementet Apple One, som inkluderte Apple Music og flere andre tjenester i et felles abonnement med rabatt, men også tidligere fordi de mener at Apples «30-prosentskatt» gjør det vanskelig å drive en konkurrerende tjeneste.

Kritiske

Apple er på sin side sterkt kritiske til EUs DMA-planer og argumenterer med at det vil svekke sikkerheten på deres plattform dersom man skal tillate installering av apper som ikke er blitt klarert av deres moderatorer. Og at det å introdusere andre betalingstjenester også vil gjøre plattformen mer utrygg.

– Europeiske beslutningstakere har ofte vært i forkant, men å kreve sideloading (muligheten for å installere apper fra andre steder, journ.anm.) på iPhone vil være et skritt tilbake, sa Apples senior visepresident Craig Federighi på et arrangement i Lisboa i høst, melder Euractiv.

KRITISKE: Apple og senior visepresident Craig Federighi er sterkt kritiske til den nye EU-lovgivningen. Her fra det omtalte foredraget i Lisboa. Foto: Rita Franca/NurPhoto/NTB
KRITISKE: Apple og senior visepresident Craig Federighi er sterkt kritiske til den nye EU-lovgivningen. Her fra det omtalte foredraget i Lisboa. Foto: Rita Franca/NurPhoto/NTB Vis mer

Han fryktet også at enkelte plattformer, for eksempel sosiale nettverk, hvis forretningsmodell i stor grad er basert på datainnsamling fra brukerne, kan velge å trekke appen sin fra App Store og heller tvinge brukerne til å laste den ned fra et annet sted for å omgå Apples personvernsregler.

Da Apple introduserte muligheten for ikke å bli sporet med iOS 14.5 var det bare fem prosent av brukerne som takket ja:

Diskusjonene om de største selskapenes markedsdominans er også høyaktuelle i USA for tiden.

– Apple spiller femdimensjonal sjakk nå og vil slite med å forklare hvorfor regjeringsendringer radikalt vil endre iPhone når Google allerede gjør det, og selskapet vil slite med å forklare hvorfor det ikke kan gjøre det i USA når det snart kan bli nødt til å gjøre det i Europa, sier Paul Gallant, policyanalytiker for Cowen & Co til Wall Street Journal.

Flere krav

I tillegg finnes det krav om at portvokterne ikke skal favorisere sine egne produkter (for eksempel i søkeresultater, eller at de har egne tillatelser andre ikke kan få), at det skal bli mulig å avinstallere medfølgende apper/tjenester og den slags.

Interessant er også artikkel 5, som forbyr portvoktere å bruke personlig informasjon innhentet fra én tjeneste i en annen - for eksempel vil det ikke tillates at Meta tilpasser annonser på Instagram basert på brukerdata som er samlet inn fra Facebook.

- Hvis forslaget lever opp til forhåpningene, vil det blant annet føre til at ulike tjenester, slik som sosiale medier og chatteløsninger, må snakke med hverandre. Det vil også bli vanskeligere å låse inne kunder ved å koble sammen tjenester innenfor et selskap, sier Myrstad i Forbrukerrådet.

Lovforslaget inneholder også regler knyttet til oppkjøp av andre tjenester – såkalte «killer acquisitions» – der gigantene ikke vil ha like fritt spillerom som tidligere.

Det finnes flere kritiske stemmer til lovforslaget enn de berørte aktørene. Blant annet mener noen at et allerede stort selskap da kan velge å la være å utvikle nye tjenester for ikke å komme i portvokter-kategorien, og noen startup-organisasjoner, blant annet belgiske Allied for Startups, tar til orde for at dette med at små oppstartsselskaper ofte blir kjøpt opp av teknologigiganter er positivt for bransjen, blant annet fordi det gjør det lettere for oppstartsbedrifter å skaffe investorer i startfasen.

Kraftige bøter

Brudd på DMA-reglene vil koste dyrt, der EU sikter på å kunne bøtelegge selskapene med mellom 4–20 prosent av den årlige, globale omsetningen dersom de ikke innretter seg etter de nye reglene.

Dette er også korrigert etter det opprinnelige forslaget, som sa ti prosent av omsetningen.

Uansett vil det være snakk om enorme summer dersom man ikke innretter seg etter de foreslåtte reglene.

Så gjenstår det å se hvordan reguleringen blir når den ferdigstilles.

- DMA er fortsatt under behandling, og det er for tidlig å si hvordan reguleringen ender opp til slutt og hvordan og hvilke selskaper i Norge som vil bli berørt, sier Myrstad.

Kilder: Wall Street Journal, CSIS, Regjeringen, EU-kommisjonen

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer