Hvis du benytter programvare som blokkerer annonser, risikerer du å miste tilgang til Spotify-kontoen din. I sine oppdaterte retningslinjer, skriver den svenske strømmegiganten at «å omgå eller blokkere annonser i Spotify, eller å lage eller distribuere verktøy som er designet til å blokkere annonser i Spotify», er forbudt.
Brukere som bryter retningslinjene, risikerer at kontoene deres stenges øyeblikkelig.
Dette gjelder selvsagt kun Spotify-kunder som benytter seg av gratisabonnementet Spotify Free. Personer med Premium-konto blir ikke servert annonser på strømmetjenesten.

Funksjonen det tok Spotify nesten ni år å få på plass
Trapper opp kampen
Spotify har tidligere deaktivert kontoer når de har oppdaget mistenkelig oppførsel, og har også advart brukerne via e-post og gitt dem mulighet til å reaktivere sperrede kontoer, men nå trapper selskapet ytterligere opp kampen mot annonseblokkere.
Ifølge tall fra mars i fjor var det to millioner gratisstrømmere som blokkerer annonser på Spotify, skriver The Verge.
De nye retningslinjene trer i kraft 1. mars, så Spotify Free-brukere som har installert annonseblokkere, har frem til den datoen til å deaktivere disse. Ellers risikerer de å miste tilgangen til Spotify-kontoen.
Under halvparten betaler
Ferske tall fra Spotify viser at det er 96 millioner personer som betaler for Spotify Premium. Tjenesten har totalt 207 millioner aktive brukere.
I høst gjorde selskapet flere endringer i Premium-abonnementet for å lokke flere gratis-lyttere over på betalingsversjonen. Dette kan du lese mer om i denne artikkelen.
Ifølge en undersøkelse utført for TONO i oktober, benytter 58 prosent av befolkningen Spotify, enten Premium eller gratisversjonen. Det er imidlertid YouTube som brukes av flest. Hele 69 prosent av respondentene svarte at de bruker YouTube til å strømme musikk.
I fjor sommer lanserte YouTube sin egen musikkstrømmeløsning og Spotify-konkurrent, YouTube Music, med både gratis- og betalabonnementer.
