Mobilspoofing

- Skikkelig ekkelt

Telias tall viser en dobling av svindelsamtaler.

MOBILSVINDEL: Malin Iden fikk plutselig flere oppringer fra ulike folk som hevdet hun hadde ringt dem først. Det viste seg at hun var utsatt for såkalt spoofing. Foto: Kirsti Østvang
MOBILSVINDEL: Malin Iden fikk plutselig flere oppringer fra ulike folk som hevdet hun hadde ringt dem først. Det viste seg at hun var utsatt for såkalt spoofing. Foto: Kirsti Østvang Vis mer
Publisert

Første gang noen ringte, tenkte ikke dagbladjournalisten så mye på det.

- Men da det skjedde for andre og tredje gang, begynte det å bli skikkelig ekkelt, forteller Malin Iden.

At hun får oppringinger fra ukjente numre er ikke uvanlig for Malin Iden, som er journalist i Dagbladet Mote & Livsstil.

Kunne ikke gjøre noe

Men da hun ringte personene og fikk høre at hun hadde ringt dem først, fikk hun en uggen følelse i kroppen.

Iden kontaktet kundeservice hos Telia for å få hjelp, men fikk beskjed om at det var lite å gjøre.

- De sa at det hørtes ut som spoofing og at det pleier å gå over av seg selv, forteller hun.

Heldigvis tok oppringingene slutt etter noen dager, akkurat som kundeservice hadde fortalt henne. Men Iden sier det har vært ubehagelig i tida etterpå.

- Du føler at du ikke har helt kontroll. Det er ekstra skremmende at det ikke er så mye å gjøre med det, synes Iden.

Dobling i svindelsamtaler

Øyvind Kristiansen er svindelekspert i Telia. Han forklarer at såkalt spoofing er en type svindel hvor svindlerne låner et tilsynelatende norsk nummer og ringer med dette fra utlandet.

- Det er ikke en kapring av nummeret, men kan fortsatt virke negativt inn på den som eier nummeret som blir misbrukt ved at man blir kontaktet av andre som tror du har ringt, forklarer Kristiansen.

Øyvind Kristiansen jobber som svindelekspert i Telia. Han forteller selskapet har sett en voldsom økning i svindelsamtaler de siste årene. Foto: Telia
Øyvind Kristiansen jobber som svindelekspert i Telia. Han forteller selskapet har sett en voldsom økning i svindelsamtaler de siste årene. Foto: Telia Vis mer

I etterkant av opplevelsen har Malin Iden snakket med flere som har opplevd det samme den siste tida. Telias egne tall kan også tyde på det.

- Tallene våre for november viser dobling av svindelsamtaler inn mot våre kunder i forhold til oktober, sier Øyvind Kristiansen.

Mye av dette ser ut til å være robot-oppringninger med en talemelding som sier at de for eksempel ringer fra politiet eller andre store private eller offentlige aktører og at du har fått en bot eller liknende som må betales.

- Ved å taste én blir du satt over til en svindler som vil prøve å få tilgang til dine økonomiske opplysninger. Derfor er det veldig viktig å huske på at du aldri skal oppgi BankID-passordet ditt til noen, selv ikke politiet. Videre å være kritisk – ingen profesjonelle aktører spør etter personlige opplysninger, advarer han.

Blir mer kreative

Å begrense svindelsamtaler og beskytte kundene, er noe Telia jobber daglig med. I tredje kvartal stoppet de 5,9 millioner svindelforsøk.

- Våre filtre og løsninger for å forhindre svindel stopper et svært stort antall svindelforsøk hver eneste dag, men det vil aldri være mulig å fange opp alt. Videre ser vi at svindlerne som holder på med dette blir mer kreative i sine forsøk på å lure folk, forteller Kristiansen.

Når det gjelder hvem som står bak, er ikke dette alltid så lett å finne ut, ifølge svindeleksperten. Telia ser at svindelforsøkene blant annet kommer fra enkelte land i Asia og ulike organiserte kriminelle gjenger. Rapporterte tall for svindel i mobilbransjen skal være skyhøye.

Selv om det ikke var noe Malin Iden kunne gjøre, jobber Telia og andre aktører for å forhindre at kunder blir svindlet. I oktober i fjor gikk Telia sammen med mobilbransjen i Norge og blokkerte trafikk fra norske geografiske nummer, såkalt fastnummer, fra utlandet.

Kontakt mobiloperatøren

Skulle du oppleve spoofing, råder svindeleksperten i Telia deg til å kontakte mobiloperatøren din umiddelbart.

- Vi har egne rutiner og dyktige medarbeidere som kan hjelpe deg hvis du opplever dette, sier Kristiansen.

Tidligere hadde Telia rutine for å tilby kunder som har blitt spoofet å bytte nummer, men de har nå gått bort fra dette. Nå gir de i stedet mulighet til å blokkere nummeret sitt mot misbruk for en kortere periode.

- Er det noe annet man bør være spesielt obs på i forbindelse med svindel nå mot jul?

- Et godt tips er å stresse ned og bruke hodet. Vær kritisk. Ikke trykk på mistenkelige lenker. Dukker det opp tilbud som er for godt til å være sant eller noen kontakter deg og spør om personlig informasjon, lønner det seg å takke nei. Videre må du huske på å aldri oppgi BankID-passordet ditt til noen, selv ikke politiet, avslutter han.