iPhone 13 Pro

Skjermbytte deaktiverer Face ID på iPhone 13

Mobilreparatør advarer mot å bytte selv på nåværende tidspunkt.

FACE ID: Ifølge iFixit deaktiveres Face ID dersom en ikke-sertifisert reparatør bytter skjerm på iPhone 13 Pro. Foto: Pål Joakim Pollen
FACE ID: Ifølge iFixit deaktiveres Face ID dersom en ikke-sertifisert reparatør bytter skjerm på iPhone 13 Pro. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer
Publisert

Fredag forrige uke lanserte Apple den nye iPhone 13-serien bestående av de fire modellene: iPhone 13, iPhone 13 mini, iPhone 13 Pro og iPhone 13 Pro Max.

Selskapet iFixit, som er kjent for å skru fra hverandre nye teknologiprodukter, har ikke overraskende vært på pletten for å ta fra hverandre iPhone 13 Pro. Dette for å se hva som skjuler seg på innsiden – er det noen nye, spennende komponenter? Og hvor enkelt er det å reparere mobilen?

Face ID deaktiveres

Blant annet bekrefter iFixits demontering at batterikapasiteten er på 3095 mAh, opp fra 2815 mAh på iPhone 12 Pro, noe som bidrar til den økte batteritiden i årets modell.

iFixit har også kommet over en annen interessant detalj. Det viser seg at Face ID – Apples avanserte ansiktsgjenkjenningsteknologi – ikke fungerer dersom skjermen byttes av en tredjepart, altså et ikke-sertifisert verksted.

Ifølge selskapet fikk de ikke Face ID til å fungere igjen etter at de byttet skjermen og advarer nå andre mot å gjøre det.

– Hvis du erstatter skjermen på nåværende tidspunkt, dreper Apple Face ID med mindre de styrer reparasjonen, advarer iFixit.

Samtidig har iFixit vært i kontakt med en sertifisert reparatør som uttaler at de har blitt fortalt av Apple at dette skyldes en feil som skal rettes i en kommende oppdatering til iOS. Så gjenstår det å se om det er tilfellet.

Rett til å reparere

Uansett ser ikke dette godt ut for Apple, ettersom det både i EU og USA er stemt for å slå tilbake mot «right to repair»-restriksjoner, altså retten til å reparere produkter man eier.

I en Bloomberg-rapport fra mai kom det frem hvordan Apple har jobbet for å slå ned på retten til å reparere-lover.

I Europa ble det i fjor vedtatt å innføre et merkingssystem som skal gi forbrukere informasjon om hvor enkelt det er å gjennomføre reparasjon av et produkt. Frankrike er allerede i gang og har rullet ut et system for mobiltelefoner, PC-er og liknende som viser reparasjonsevnen.

Dette skal gjøre det enklere for forbrukere å velge et produkt som enkelt kan repareres dersom det skjer noe.

I fjor vant Apple i retten mot en norsk mobiloperatør fra Ski etter at selskapet saksøkte mobiloperatøren for å ha importert ulovlige kopier av mobilskjermer.

Apple har så langt ikke kommentert saken.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer