Datalekkasje fra Facebook

Slik sjekker du om du er rammet

Data fra over 475 000 norske Facebook-brukere lekket på nettet.

OVER 500 MILLIONER: Data om over en halv millard Facebook-brukere sirkulerer nå på nettet etter et datainnbrudd i 2019. Skjermbilde: Pål Joakim Pollen
OVER 500 MILLIONER: Data om over en halv millard Facebook-brukere sirkulerer nå på nettet etter et datainnbrudd i 2019. Skjermbilde: Pål Joakim Pollen Vis mer
Publisert

I helgen ble det kjent at persondata fra over en halv milliard Facebook-brukere har blitt lekket på et hackerforum.

Ifølge Business Insider, som var de første til å rapportere om saken, består de eksponerte dataene av informasjon som navn, telefonnummer, e-post, adresse, fødselsdato, brukernes Facebook-ID og annen profilinformasjon.

Over 475 000 nordmenn skal være rammet av datalekkasjen.

- Gamle data

En massiv lekkasje, men som Tom's Guide påpeker er dette gammel data som har vært tilgjengelig for nettkriminelle i minst to år.

I en uttalelse sier Facebook at lekkasjen består av data som har blitt kopiert fra selskapets nettsted uten tillatelse. Dette skal de ha satt en stopper for i 2019, sier en talsperson for selskapet til The Record.

Er du rammet av denne nye lekkasjen, betyr det likevel at informasjon som nevnt ovenfor er tilgjengelig for potensielle svindlere og kriminelle.

Slik sjekker du om du er rammet

Den australske sikkerhetseksperten Troy Hunt har hatt stor suksess med sin nettside Have I Been Pwned, hvor man kan oppgi sin e-postadresse og se om man har blitt rammet av en datalekkasje.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer