Reels på Instagram

Slutt med dette!

Instagram varsler grep mot plagiat.

VIL ENDRE: Instagram tar grep for å sikre mer eget innhold. Foto: Jakub Porzycki/NurPhoto/Shutterstock
VIL ENDRE: Instagram tar grep for å sikre mer eget innhold. Foto: Jakub Porzycki/NurPhoto/Shutterstock Vis mer
Publisert

Meta, som eier både Facebook og Instagram har et godt grep rundt verdens brukere, men nå vil de gjøre grep for å sørge for mer originalt innhold på sine plattformer.

Endring

– Om du lager eget innhold, så skal dette gi bedre synlighet enn om du reposter noe som andre har laget, sier Instagram-sjef Adam Mosseri i en Twitter-oppdatering.

Han understreker at innholdsskapere er utrolig viktig for Instagrams fremtid, og at de vil sørge for at de får den oppmerksomheten de fortjener.

Med andre ord skal det bli vanskelig å havne høyt dersom man bare reposter ting andre har laget og lagt ut, for eksempel på andre plattformer.

Teknonettstedet The Verge, mener dette henger sammen med at stadig flere TikTok-videoer stadig er å finne på «Reels» på Facebook og Instagram.

– Metas plattformer har størst publikum, mens TikTok og Twitter er stedene der trender og memes pleier å starte, skriver nettstedet.

Meta ønsker altså å få folk over fra TikTok og over til Instagram og Facebook.

Eksplosiv økning

I en rapport fra Ipsos, som ble publisert tidligere i år, går det fram at Facebook-bruken blant unge i Norge har stupt.

I starten av 2018, brukte rundt 90 prosent av nordmenn mellom 18 og 29 år Facebook hver dag. I siste kvartal i fjor var tallet nede i drøyt 50 prosent.

Samtidig ble det understreket at Facebook fremdeles holder stand.

– Facebook er ikke dødt, det er faktisk langt ifra dødt. Det er fortsatt Norges største kanal, med størst andel daglig bruk totalt sett, sa Nathalie Warembourg, administrerende direktør i Ipsos Norge, i et webinar i forbindelse med offentliggjøringen av rapporten.

Rapporten viste også at TikTok har hatt en markant økning.

14 prosent av den norske befolkningen over 18 år sa at at de bruker TikTok hver dag. Det er en økning på 6 prosent fra fjerde kvartal 2020, og det regnes som en markant økning, ifølge Ipsos.

I tillegg rapporterer 21 prosent av nordmenn at de har en TikTok-profil, noe som er en økning på 7 prosent fra fjerde kvartal 2020.

I den ferskeste Ipsos-undersøkelsen fra første kvartal, har antall nordmenn med TikTok-konto økt til 23 prosent.

Mediet har økt med 5 prosent det siste året, noe Ipsos kaller en eksplosiv økning.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer