Snapchat

Snapchat fjerner kritisert filter

Fartsmåler-filteret blir nå faset ut.

FORSVINNER: Skaperne bak Snapchat fjerner omstridt filter. Foto: Reuters/Dado Ruvic/NTB
FORSVINNER: Skaperne bak Snapchat fjerner omstridt filter. Foto: Reuters/Dado Ruvic/NTB Vis mer
Publisert

Nå fjerner Snapchat det mye kritiserte filteret, som viser hvilken fart du beveger deg i - et såkalt «speedometerfilter», ifølge nettstedet NPR.

Flere talspersoner har kritisert filteret og hevdet at det oppmuntrer til hensynsløs kjøring.

Selskapet har også tidligere mottatt søksmål fra familier til bilister som har blitt såret eller drept i trafikken, fordi de har brukt filteret til å skryte av hvor høy hastighet de kjører i.

SNAPPER FART: Filteret viste kjørehastighet i selfier. Foto: Magnus G. Arnkværn
SNAPPER FART: Filteret viste kjørehastighet i selfier. Foto: Magnus G. Arnkværn Vis mer

- Brukes så vidt lenger

Hvorfor Snapchat har valgt å fjerne filteret nå, er uklart, men en talskvinne for selskapet har sagt at filteret så vidt blir brukt av Snapchat-brukerne.

- I lys av det, fjerner vi det helt, uttaler hun til NPR.

Selskapet har begynt å fjerne funksjonen nå, men det kan ta et par uker før den forsvinner for alle brukere, opplyser de.

Skaper bekymring i Norge

Dinside har tidligere skrevet om det mye omdiskuterte filteret, og også i Norge har det skapt bekymring.

Tidligere UP-sjef Runar Karlsen uttalte til Dinside i 2016 at de var bekymret for trenden:

- Det er imidlertid vanskelig å konstatere konkret, men trenden med selfies, som kanskje er morsom i seg selv, er ikke lenger morsom når den kombineres med bilkjøring.

- Når hendene, blikket og tankene er borte fra selve kjøringen, øker reaksjonstiden med flere sekunder, noe som kan være avgjørende sekunder i en kritisk situasjon, fortalte Karlsen den gang.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer