Sony Xperia X

Splitter ny serie, uten de helt store krumspringene.

NÅ UTEN GLASS: Mens Xperia Z5 hadde glass på baksiden, har Sony valgt å gå for aluminium på Xperia X. Foto: PÅL JOAKIM OLSEN
NÅ UTEN GLASS: Mens Xperia Z5 hadde glass på baksiden, har Sony valgt å gå for aluminium på Xperia X. Foto: PÅL JOAKIM OLSEN Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det kom noe overraskende på oss da Sony lanserte en splitter ny Xperia-serie på mobilmessen i Barcelona tidligere i år.

Mens japanerne har holdt Z-serien i live helt opp til tre Z5-telefoner i fjor høst (Z5 Compact, Z5 og Z5 Premium, var det plutselig duket for ny serie i Xperia X, som fullstendig erstatter Z-serien.

Foruten dagens testprodukt, som bare heter Xperia X, kommer også den rimeligere modellen Xperia XA og den dyrere modellen Xperia X Performance, med Qualcomms toppmodell Snapdragon 820 innabords.

Ifølge våre kontakter hos Sony vil Z5 Compact og Z5 Premium leve videre, mens X og X Performance vil fase ut den «vanlige» Z5-modellen.

Ikke vanntett

Mens alle telefonene i Z-serien har vært vanntette, gjør Sony en ny vri på X-serien. Av de tre nye modellene er det kun Performance-modellen som fortsatt er vanntett – dagens testprodukt, Xperia X, er ikke vanntett.

Ja, faktisk er det flere ting som gjør at Xperia X på papiret er svakere enn sin forgjenger, Z5, som i tillegg er en tusenlapp billigere i butikkene nå om dagen:

Z5 er med andre ord raskere, tynnere, vanntett og har større batteri. I butikkene er prisforskjellen nøyaktig en tusenlapp i skrivende stund; også dette i Z5s favør.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer