– Kriminelle utnytter digitaliseringen av samfunnet til egen fordel, også i en pandemisituasjon som vi er i nå, sier Hanne Tangen Nilsen, sikkerhetsdirektør i Telenor Norge, i en pressemelding.
– Koronakrisen skaper usikkerhet i samfunnet, og vi befinner oss alle i en sårbar situasjon hvor vi lettere kan la oss påvirke. Det kan svindlerne utnytte til sin fordel.
I tillegg til økningen i svindelanrop, ble det registrert elleve ganger flere spoofing-anrop i uke 12 sammenlignet med uke 8.
Spoofing innebærer at svindlerne imiterer norske telefonnumre.
Ifølge Telenors analyser er det spesielt numre som starter på 908 og 909 som har blitt utnyttet de siste to ukene.
– Sunn skepsis
Også phishing blir brukt mer. Det innebærer eposter der avsender utgir seg for å være for eksempel en kjent bank, nettbutikk eller en strømmetjeneste. Disse epostene inkluderer gjerne skadelige vedlegg, som i disse tider kan utgi seg for å være info om koronaviruset.
– Nysgjerrigheten tar lett overhånd, men jeg anbefaler alle å ha en sunn skepsis når de mottar epost eller SMS fra ukjente, sier Tangen Nilsen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger