Samsung S22 Ultra-problemer

Trøbbel med toppmodellen

Rudi Brochs kjøpte Samsungs toppmodell, men slet med samtaledekningen. Heller ikke en splitter ny telefon ser ut til å bøte på problemene.

FANT FEIL: Selv etter å ha byttet S22 Ultra med en ny telefon, opplever Rudi Brochs fremdeles problemer med Samsungs toppmodell. Foto: privat
FANT FEIL: Selv etter å ha byttet S22 Ultra med en ny telefon, opplever Rudi Brochs fremdeles problemer med Samsungs toppmodell. Foto: privat Vis mer
Publisert

– Det virker for meg som om Samsung har greid å produsere en topp telefon som man ikke kan bruke til å ringe med på vanlig GSM-nettverk, forteller Rudi Brochs oppgitt til DinSide.

Han gikk nemlig for den ypperste Samsung-modellen denne våren, S22 Ultra, en telefon som har fått svært gode skussmål både her på DinSide og overalt ellers.

Store samtale-problemer

Problemene har vært flere. Gjentatte ganger har Brochs opplevd at andre har prøvd å ringe ham, men at de kun har fått den klassiske beskjeden om at telefonen er slått av eller utenfor dekning. Det til tross for at telefonen hans viser at han har dekning, der han også kan ringe ut.

Han forteller også at han under samtaler ved jevne mellomrom har opplevd at lyden fra samtalepartneren har blitt borte i 10-15 sekunder, og i andre enden av samtalen høres bare støy, som kan sammenlignes med en gammel TV som ikke er innstilt på noen TV-kanal. Dette skal også ha inntruffet flere ganger i løpet av samme samtale.

Fikk ny telefon

Brochs hadde kjøpt telefonen på Elkjøp og henvendte seg 10. mars til dem med problemene. Den ble levert inn, og fem dager senere lå en splitter ny telefon i postkassa.

Det ble imidlertid en kortvarig glede. Den nye telefonen har akkurat de samme problemene som den første, ifølge Brochs.

Etter å ha drevet med egen feilsøking har Brochs kommet frem til at problemene oppstår dersom man deaktiverer 4G-tale, eller om man befinner seg i et område uten 4G-dekning.

– Jeg nekter å tro at det er tilfeldigheter som gjør at både den første og denne har nøyaktig samme feil, sier han til DinSide.

Samsung Galaxy S22 Ultra er årets toppmodell fra Samsung og kommer blant annet med en avansert kameraløsning og penn innabords. Foto: Pål Joakim Pollen
Samsung Galaxy S22 Ultra er årets toppmodell fra Samsung og kommer blant annet med en avansert kameraløsning og penn innabords. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Brochs er ikke alene om å ha problemer med S22-telefonen. I en forumtråd hos Samsung er det i skrivende stund over 300 kommentarer, der en stor andel av dem er fra folk som har problemer knyttet til samtaler og oppkobling på Samsungs nye flaggskip.

Brochs er rimelig frustrert over situasjonen:

– Det er umulig å forholde seg til en telefon man ikke kan stole på for vanlige telefonsamtaler, sukker han.

Kommunikasjonssjef Madeleine Schøyen Bergly i Elkjøp forstår godt at dette har vært en kjedelig erfaring for kunden:

– Når man kjøper et splitter nytt produkt hos oss forventer man selvsagt at det skal være i orden. Vi vil ta kontakt med kunden vår her, så vi sammen med kunden kan finne en løsning, sier hun.

Elkjøp er ikke kjent med lignende tilbakemeldinger, men er nå i dialog med leverandøren der de avventer tilbakemelding på om dette er et problem flere har opplevd.

Samsung: – Jobber med å finne en løsning

Når vi kontakter Samsungs norske presseavdeling er de kjent med problemstillingen.

– Vi kjenner til at det har vært GSM-problemer for et lite antall kunder, og det jobbes med å finne en løsning på det, sier pressekontakt Petter Daling til DinSide.

På Samsungs nordiske kontor har de fått tilbakemeldinger fra S22 Ultra-kunder som har opplevd det samme som Brochs, og de har også sett innlegg på sitt eget forum med andre som har samme problem.

– Gjelder dette kun Ultra-modellen, eller er det problemer for alle tre S22-modellene?

– Vi har så langt fått tilbakemeldinger fra et fåtall S22 Ultra-brukere, men vi kan hverken bekrefte eller avkrefte at det gjelder de øvrige modellene, sier Daling.

Han forteller videre at selskapet jobber med å få på plass en løsning, og at det forhåpentligvis kan løses via en oppdatering av telefonen.

Forbrukerrådet: – Klar mangel

– Det er veldig kjedelig når en toppmodell viser seg å oppføre seg ustabilt. I denne saken har forbrukeren gjort grundige undersøkelser selv, og funnet ut hva som er årsaken til feilen. Selv om mobiltelefoner brukes til mye forskjellig, er fortsatt vanlige samtaler en sentral egenskap. Når samtalefunksjonen feiler, er det klart en mangel ved telefonen, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, til DinSide.

Iversen er klar på at forbrukeren i dette tilfellet kan kreve at feilen blir fikset, og at det antakeligvis er oppdateringer av telefonens programvare eller fastvare som må til for å løse problemet.

– Hvis feilen ikke blir fikset relativt raskt, vil forbrukere kunne kreve at kjøpet gjøres om, sier Iversen.

Thomas Iversen er juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet. Foto: Halvor Pritzlaff Njerve / Forbrukerrådet
Thomas Iversen er juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet. Foto: Halvor Pritzlaff Njerve / Forbrukerrådet Vis mer

Han understreker også at dersom forbrukeren velger å vente til feilen fikses, har vedkommende rett på en gratis lånetelefon i mellomtiden. Men det er viktig å kontakte selger dersom man opplever feilen - hvis ikke risikerer man å tape retten til å klage. Det avgjørende er om forbrukeren burde ha skjønt at feilen er noe selgeren kan være ansvarlig for.

– Verken forbruker eller selger er tjent med at forbrukeren må klage hver gang en samtale bryter. Her må selgerne godta at forskjellige forbrukere vil kunne oppdage feilen på forskjellige tidspunkter. Dersom en oppdatering av telefonen løser problemet, så kommer den uansett om du har klagd eller ei, sier Iversen.

Spesiell problemstilling

Forbrukerrådet poengterer at problemstillingen er spesiell i saker som denne. Her har nemlig ikke selgerleddet noen reell mulighet til å fikse feilen, som har sitt opphav i den digitale delen av varen. Selger er avhengig av produsenten, som igjen må lage oppdatert programvare til telefonen.

Likevel er det selgeren som har det juridiske ansvaret overfor forbrukeren, og kan ikke henvise vedkommende videre til produsenten.

Et utkast til ny forbrukerkjøpslov var på høring i fjor høst. Loven tar sikte på å oppdatere regelverket slik at feil med digitalt opphav ved fysiske varer også får konkret regulering.

– Det er også foreslått regler om rett til funksjons- og sikkerhetsoppdateringer, noe som er svært viktig når flere og flere av tingene våre kobles på nettet, avslutter Iversen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer