Vipps-svindel

Vipps advarer mot falsk SMS

Men mottar du en e-post fra selskapet, kan den være ekte.

IKKE FRA VIPPS: En rekke Vipps-brukere har mottatt denne SMS-en de siste dagene. Men den er ikke fra Vipps. Ser du hvorfor? Foto: Kirsti Østvang
IKKE FRA VIPPS: En rekke Vipps-brukere har mottatt denne SMS-en de siste dagene. Men den er ikke fra Vipps. Ser du hvorfor? Foto: Kirsti Østvang Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Jul er høytid for svindlere. Vi har skrevet om en rekke svindelforsøk på e-post og sms den siste tiden, og spesielt falske hentemeldinger bør du være obs på.

- Nå er det noen som sender ut en SMS der de utgir seg for å være Vipps, og prøver å få personlig informasjon fra deg. Skulle du få en slik SMS, kan du slette den, skriver Vipps i et innlegg på Facebook.

Falsk SMS

I kommentarfeltet ser vi at flere har fått SMS-er med teksten «vi har sett uvanlig aktivitet på din Vipps konto».

Som man kan se av skjermbildet nedenfor er det et åpenbart svindelforsøk som peker til en nettside som ikke er knyttet til Vipps i det hele tatt.

BARE LURERI: Dårlig norsk og en tvilsom URL avslører dette svindelforsøket rettet mot Vipps-brukere.
BARE LURERI: Dårlig norsk og en tvilsom URL avslører dette svindelforsøket rettet mot Vipps-brukere. Vis mer

Trykker du deg videre, vil du bli ledet til en falsk nettside og svindlerne vil forsøke å få tak i kortinformasjon og eventuelt innlogging til Vipps eller nettbanken din.

Har du trykket på noe i SMS-en, kontakt kundesenteret til Vipps, oppfordrer selskapet.

- Vi vet at noen få brukere har oppgitt informasjon og så tatt kontakt med kundesenteret vårt for å få hjelp, og at vi har avverget svindel i større skala, forteller Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps, til Dinside.

Men denne e-posten er ekte

I samme kommentarfelt er det imidlertid en som lurer på om følgende e-post de har mottatt fra Vipps er ekte.

FORVIRRER: Denne e-posten har riktignok Vipps sendt ut, men noen synes også den kan se ut som svindel.
FORVIRRER: Denne e-posten har riktignok Vipps sendt ut, men noen synes også den kan se ut som svindel. Vis mer

- Denne meldingen er fra oss, så det går fint å bekrefte din epostadresse, svarer selskapet personen på Facebook.

Men som en annen person påpeker i noe friskt ordelag, «er det rimelig talentløst å sende ut en så dårlig oppsatt e-post, om dere vil at kundene skal tolke det som noe annet enn et svindelforsøk».

Ikke bare er den på engelsk, men det står heller ikke hvorfor Vipps trenger en bekreftelse.

Ifølge Hanne Kjærnes har denne e-posten gått ut i forbindelse med at Vipps skal verifisere brukernes e-postadresser til bruk med Vipps Logg inn. Selskapet har informert brukerne om dette i appen med et infokort, og så har de fått e-post.

- I den første runden der vi sendte ut mail gikk den dessverre ut på engelsk til alle brukerne, det var rett og slett en feil som vi har rettet opp nå. Vi forstår at noen kan bli forvirret over det, og er lei oss for at det har skapt unødvendig bekymring, forklarer kommunikasjonssjefen.

Fem råd mot nettsvindel

  1. Svindel-e-poster utformes ofte slik at de ser ut til å komme fra en kjent nettbutikk eller pakkeleverandør. Vær derfor kritisk også til e-poster som ser ut til å komme fra et seriøst selskap.
  2. Ikke trykk på lenker i e-poster eller SMS-er. Skriv adressen til avsenderen inn i nettleseren selv og se etter budskapet på det du vet er riktig nettside, eller ta kontakt direkte gjennom kontaktinformasjon du søker opp selv.
  3. Ikke oppgi sensitiv informasjon som for eksempel betalingskortinformasjon uten å være sikker på at du selskapet du oppgir det til er det det utgir seg for å være.
  4. Følg med på kredittkortutskrifter og i nettbanken etter at du har handlet på nett, slik at du raskt kan oppdage om noen har fått tak i informasjon om kortet ditt og misbruker det.
  5. Hvis du mistenker at du kan ha oppgitt kortinformasjonen din til en useriøs aktør, bør du sperre kortet ditt raskt.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer