Mobilsalget:

Xiaomi forbi Apple

Økte salget med 83 prosent!

VOKSER: Xiaomi, her representert ved toppmodellen Mi 11 Ultra, økte det globale salget av telefoner med hele 85 prosent siste kvartal, sammenlignet med tilsvarende kvartal i fjor. Foto: Xiaomi
VOKSER: Xiaomi, her representert ved toppmodellen Mi 11 Ultra, økte det globale salget av telefoner med hele 85 prosent siste kvartal, sammenlignet med tilsvarende kvartal i fjor. Foto: Xiaomi Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Analyseselskapet Canalys har gått igjennom de globale salgstallene for mobilprodusentene i andre kvartal, altså perioden april til juni.

Der klatrer kinesiske Xiaomi voldsomt og er nå verdens nest største mobilprodusent etter Samsung. Den koreanske kjempen har fortsatt 19 prosent av markedet, men blir nå pustet i nakken av Xiaomi, som står for 17 prosent av mobilsalget - målt i antall enheter.

Apple blir dermed skjøvet ned til tredje plass med en markedsandel på 14 prosent. Kinesiske Oppo og Vivo følger på de to neste plassene – hver med andel på 10 prosent.

Øker mest

Sammenlignet med tilsvarende kvartal i fjor er det Xiaomi som øker mest - de har solgt hele 83 prosent flere telefoner i år.

Samtlige av de fem største produsentene har økt salget siden det første kvartalet av pandemien i fjor – Samsung med 15 prosent, og Apple med én prosent.

Totalt vokste markedet 12 prosent fra 2. kvartal 2020 til 2. kvartal 2021.

Fortsatt rimeligere snittelefon

Verdt å merke seg er at tallene ikke ser på verdien av telefonene som er solgt, men antall enheter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer