Den var Ferdinand Piech som var drivkraften bak denne gjerrige bilen den gangen, men Piech er ingen "grønn" mann. Samme person var også pådriveren til å utvikle Bugatti Veyron, som har det høyeste forbruket vi noen gang har hørt om blant registrerbare biler.
Men nå er L1 på nytt lansert og kostnadene ved produksjon av bilen er nå nede på et nivå som gjør at den skal settes i begrenset produksjon. Den vil bli lansert i markedet om to år, men det skal foreløpig ikke bygges mer en 1.000 biler i året.
Hybrid
L1 har to motorer. Det er en trend som mange bilprodusenter har fått med seg. L1 har en tosylindret dieselmotor med 0,8-liters slagvolum. Det er i praksis den nye 1,6-liters TDI-motoren som er delt i to. Den yter 27 hestekrefter i ECO-modus og fete 29 hestekrefter i sport-modus. Dreiemomentet er ikke så ille. Det ligger på 100 newtonmeter. I tillegg har den en elektromotor på 13 hestekrefter og et litium ion batteri.
Girkassen er 7-trinns dobbelkløtsj automatkasse.
De totale ytelsene blir ikke så verst, bilen tatt i betraktning. 0 til 100 går på 14,3 sekunder og toppfarten er 160 kilometer i timen. Tanken rommer bare 10 liter diesel, men dette skal holde til 67 mil med kjøring.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger