De siste årene har VW hatt svært mange tilbakekallingen på grunn av juks med programvaren i sine dieselbiler. Det har vært lagt inn et program som kjenner igjen når myndighetene tester bilene for godkjenning og dermed reduserer NOx-utslippene fra motoren. Eksperter regner med at det har kostet VW 300 milliarder kroner i bøter, rettssaker, reparasjoner, tilbakekallinger, erstatninger til kunder for å rygge opp i denne diesel-skandalen.
Saken til Mercedes-Benz er ikke like alvorlig. Totalt må fabrikken kalle tilbake 114 476 biler over hele verden for å oppgradere dataprogrammene, melder nettstedet car-recalls.eu.
Hvor mange i Norge?
Dette skjer etter at det er oppdaget en jukse-dings som gjør at utslippene til bilene i vanlig trafikk er høyere enn det som er tillatt og det som ble målt ved typegodkjenningen. De fleste berørte bilene er produsert mellom 2008 og 2011 og er av modellene A, B, C, E og S-klasse.
Den norske Mercedes-importøren har ennå ikke fått nødvendig informasjon om tilbakekallingen fra fabrikken i Tyskland. Hvor mange biler som er berørt av dette i Norge er derfor usikkert.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger