Det er tid for å skifte til sommerdekk og spørsmålene er mange. Her har vi forsøkt å svare på tolv av de viktigste.
12. Når må jeg bytte til sommerdekk?
Fra første mandag etter andre påskedag er det forbudt å bruke piggdekk i Sør-Norge. I Nordland, Troms og Finnmark kan du kjøre med piggdekk fram til 1. mai.

11. Får jeg bot om jeg bruker piggdekk til hytta i slutten av april?
Du kan kjøre på piggdekk også etter påske dersom du skal til steder med vinterføre – for eksempel over fjellet eller tid hytta i høyfjellet. Du må imidlertid ha en forklaring som overbeviser politiet eller biltilsynet om du blir stoppet.

Den store sommerdekktesten: Resultatet vil skremme deg fra å velge feil
10. Hvor kjøper jeg de billigste dekkene?
I dag er det mange nettbutikker som selger dekk og som ofte har noe rimeligere prisen enn tradisjonelle dekkforhandler. Kjøper du her må du imidlertid selv sørge for å få lagt dekkene på felg. Ellers er det et godt tips å sjekke prisen hos flere forhandlere. I høst ringte vi fem forhandlere og sparte 3.800 kroner på fire vinterdekk av beste sort til vår Audi A4 og 1.400 kroner til vår VW Touran.
9. Hvordan finner jeg de beste dekkene?
Seriøse dekkforhandlere gir ofte gode svar og har til og med en ordning der du kan bytte dekkene dersom du ikke er fornøyd. Ellers gir vår store sommerdekktest, som er publisert i Dagbladet og Dagbladet Pluss, samt i siste utgave av Autofil, gode og tydelige svar på hvilke dekk som er best.

8. Er billige Kina-dekk alltid dårlige?

Tesla-eier frastjålet felger og dekk for 70.000 kroner
Sammenliknet med nye premium-dekk kommer billige dekk produsert i Kina nesten alltid ut blant de dårligste i våre tester. I vår nyeste sommerdekktest stopper for eksempel Continental på 25,9 meter fra 80 km/t på våt vei, mens bilen med kinesiske Radar bruker 31,1 meter. Bilen hadde fortsatt en hastighet på over 30 km/t når den traff «fotgjengeren» vi forsøkte å stoppe for.
I vannplanings-testen mister bilen med Nankang-dekk alt veigrepet ved 77,3 km/t. Det var 16 km/t tidligere enn det beste dekket i testen. Likevel er disse kinesiske dekkene bedre enn de gamle, slitte sommerdekkene med 3-4 millimeter mønster som du kanskje har i garasjen. Og de er mye tryggere enn de piggfrie vinterdekkene du kanskje tenker å kjøre videre på i sommer.
7. Hva er kravet til mønsterdybde i sommerdekk?
Kravet er minst 1,6 millimeter «målt i hovedrillen, over tre firedeler av slitebanens bredde», som det heter i loven.

6. Kan jeg kjøre på sommerdekk med to millimeter mønster?
Det er ikke forbudt, men ikke gjør det. For det første vil dekkene være slitt ned til minimumsgrensen på 1,6 millimeter i løpet av noen uker. For det andre er et slikt dekk farlig dårlig.
I vår siste sommerdekktest hadde vi med et to år gammelt Continental sommerdekk, med fire millimeter mønster. I sving vannplanet dette dekket og mistet alt grep i 61,2 km/t, mens det beste nye dekket klarte 83,1 km/t.
5. Kan jeg kjøre med vinterdekk om sommeren?
Piggdekk er forbudt, men det er ikke forbudt å kjøre med piggfrie vinterdekk om sommeren. Det er imidlertid en dårlig idé, fordi de er laget av en gummi som gir godt grep i kuldegrader men blir altfor myke på sommerføre. Vi hadde med et slitt, piggfritt vinterdekk i vår siste sommerdekktest og kommentaren fra testførerne var at «det piggfrie vinterdekket er helt ubrukbart. Det har nesten ikke grep verken i svinger eller når vi må bremse. I vanlig trafikk vil disse dekkene være farlige».

4. Hvordan finner jeg ut hvor gamle dekkene mine er?
På dekket står det en kode med fire siffer stemplet inn. De to første sifrene viser uken og de to siste årstallet når dekket er produsert. 4215 betyr at dekkene er produsert i uke 42 i 2015.

Så enkelt sparte vi 3.800 kroner på nye vinterdekk
3. Skal jeg sette de beste dekkene bak eller foran?
Det sikreste grepet får du om dekkene foran og bak er slitt like mye. Har du en moderne bil med forhjulstrekk, antisladdsystem og bremsekraftfordeler, er vårt råd at de beste bør sitte foran. Det er forhjulene som gjør det meste av bremsejobben, som er mest utsatt for vannplaning og som styrer bilen. De elektroniske systemene hjelper deg å unngå overraskende skrens med bakhjulene.
2. Hva betyr 225/50 R18 som står på dekket?
225 er dekkets bredde i millimeter. 50 er dekkets høyde (fra asfalten til felgkanten) i prosent av bredden. R18 betyr Radial og felgdimensjon 18 tommer.

1. Hva betyr 91V som står på dekket?
91 er en såkalt lasteindeks viser hvor mye last dekket tåler – 615 kilo i dette tilfellet. 90 = 600 kg, 92 = 630 kg etc. V er en kode som viser at dekket tåler en maksimal hastighet på 240 km/t. Andre vanlige bokstaver er R = 170 km/t, T = 190 km/t, H = 210 km/t.
