– Ved tilfelle krasj, og midlertidig kollaps av kommunikasjonsmodulens strømforsyning, kan bilens posisjon, ved et nødanrop, potensielt bli feil, forteller kommunikasjonsdirektør Audun Hermansen i Mercedes-Benz Norge til Dinside.
På godt norsk betyr det at noen biler kan gi feil informasjon om hvor de befinner seg etter kollisjon, ved bruk av bilens eget varslingssystem. Dette systemet kaller Mercedes for eCall.
Antall registrerte Mercedes-Benz-personbiler i Norge
År | Antall reg. |
2020 | 7808 |
2019 | 3363 |
2018 | 6234 |
2017 | 10 625 |
2016 | 9033 |
2015 | 7678 |
Totalt | 44 741 |
Tabellen viser antall personbiler som ble nyregistrert i Norge, i perioden 2015 til og med 2020 - biler som potensielt kan være berørt av samme feile som de amerikanske bilene. Kilde: OFV

Tilbakekaller 3500 norske biler
16 ulike modeller
I USA tilbakekaller Mercedes-Benz hele 1,29 millioner biler, på grunn av denne feilen. Bilene det gjelder er fra 2016 til og med i dag (2021-modeller).
Dette er ifølge den amerikanske trafikksikkerhets-administrasjonen (National Highway Traffic Safety Administration) modellene det gjelder:
- A-Klasse
- B-Klasse
- C-Klasse
- E-Klasse
- G-Klasse
- S-Klasse
- CLA
- GLB
- GLC
- CLS
- GLA
- GLE
- GLS
- GT
- SL
- SLC

Norge fortsatt uberørt
Ifølge Mercedes-Benz kjenner de verken til personskader eller materielle skader som følge av feilen. De kommer likevel til å tilby en gratis trådløs programvareoppdatering til bilene det gjelder.
– Det er viktig å understreke at de andre funksjonene knyttet til nødanrop vil fungere som normalt. For kommunikasjons-moduler der trådløs oppdatering ikke er mulig, vil kundene bli kalt inn til et kostnadsfritt verkstedbesøk på 30-60 minutter, sier Hermansen til Dinside.

De 1,29 millioner bilene gjelder imidlertid bare for USA. Hermansen vet fortsatt ikke om feilen også gjelder biler levert i Norge.
– Vi er for øyeblikket i en undersøkelsesfase, og kan på nåværende tidspunkt ikke fastslå om dette også gjelder norske biler, eventuelt hvor mange som er berørt, sier han.
Ifølge det internasjonale nyhetsbyrået Reuters undersøkte Mercedes-Benz i Europa for to år siden en hendelse der e-Call-systemet ga feil posisjon for bilen.