15 nye elbiler i 2023

I år kommer en rekke nye, elektriske biler til Norge. Vi har plukket ut 15 som kan hevde seg godt på salgsstatistikken.

SPENNENDE NYHETER: Hva skjuler seg under teppet som Fords elbil-sjef Martin Sander er i ferd med å ta av bilen ? Vi viser deg 15 av de mest spennende elbil-nyhetene som kommer i 2023. Foto: Fiord
SPENNENDE NYHETER: Hva skjuler seg under teppet som Fords elbil-sjef Martin Sander er i ferd med å ta av bilen ? Vi viser deg 15 av de mest spennende elbil-nyhetene som kommer i 2023. Foto: Fiord Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Blant nyhetene finner vi biler fra de fleste store bilfabrikkene. Det kommer flere store SUV-er med store batterier og lan rekkevidde som egentlig er perfekte for barnefamilier, men som blir ganske dyre når den nye vektavgiften og moms på alt over 500 000 kroner blir lagt på fra nyttår. I dette segmentet finner vi blant annet Volvos nye flaggskip EX90.

Men det er mange nye elbiler som også ligger langt under moms-grensen. Nye Opel Astra stasjonsvogn kommer som elbil, Ford kommer med en kompakt, elektrisk SUV og Toyota bekrefter at deres neste elbil, blir en liten SUV.

Her er 15 av de mest spennende elbilene og det vi vet om dem så langt.

Fisker Ocean

Fisker Ocean
Fisker Ocean Vis mer

Dette er et nytt og ukjent bilmerke i Norge, men når danske Henrik Fisker lanserer elektriske Ocean, står nordmenn først i køen. Opprinnelig var basis-utgaven av bilen priset fra 380 000 kroner, men etter alt å dømme vil den bli noe dyrere. De første 5 000 bilene blir en Ocean One lanserings-utgave med topp spesifikasjoner. Den skal ha en rekkevidde på 630 kilometer (etter fabrikkens egne beregninger), to motorer på til sammen 550 hester og firehjulstrekk. Prisen for den første utgaven er 625 000 kroner.

Ford Explorer Sport EV

Ford Kuga
Ford Kuga Vis mer

Fords elbil nummer to – etter Mustang Mach-E – blir en mellomstor SUV på størrelse med dagens Kuga (bildet). Utseendet kommer også til å bli ganske likt. Ifølge Ford vil den få en rekkevidde på over 50 mil. Bilen bygges på den samme plattformen som VW ID.4. Noe særlig mer vet vi ikke om bilen. Foreløpig har ikke Ford offentliggjort navnet, men det kan bli Explorer Sport EV.

Hyundai Ionoq 6

Hyundai Ioniq 6
Hyundai Ioniq 6 Vis mer

Med Ioniq 6 setter Hyundai en ny rekkevidde-standard for biler som koster under 500 000 kroner. De første bilene er her ved påsketider. Dette er en sedanmodell, og de første 600 eksemplarene som ble lagt ut for salg ble revet bort i løpet av noen timer, ifølge den norske importøren. Dette er en utgave med firehjulstrekk, en batteripakke på 77,4 kWt som gir en rekkevidde på 585 kilometer. Utgaven som imponerer mest på rekkevidde har bakhjulstrekk. Den har en rekkevidde på 614 kilometer og koster rett under 500 000 kroner.

Hyundai Kona

Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric Vis mer

En av de mest populære elbilene i Norge, Hyundai Kona, kommer i ny utgave i 2023. Den blir større enn dagens – omtrent som søskenbarnet Kia Niro EV. Foreløpig har ikke Hyundai avslørt noen tekniske data på bilen, men vi tipper et den arver mye fra Niro. Det betyr en batteripakke på 65 kWt, en rekkevidde på rundt 45 mil, en motor på 204 hester og forhjulstrekk.

Jeep Avenger

Jeep Avenger
Jeep Avenger Vis mer

Den første elektriske bilen fra Jeep kommer i 2023. Dette er en kompakt SUV på litt over fire meter som får teknologi fra sine brødre og søstre i Stellantis-familien – Opel Mokka og Peugeot e-2008. Den topputstyrte førsteutgaven, som det nå er mulig å bestille (foreløpig ikke i Norge), oppgis med en rekkevidde på 39 mil. Prisen i Europa for toppmodellen er 39 600 euro – rundt 400 000 kroner. Jeep er kjent for sin firehjulstrekk, men Avenger trekker bare på to.

Mercedes EQE SUV

Mercedes EQE SUV
Mercedes EQE SUV Vis mer

Rett over nyttår kommer den store og dyre SUV-utgaven av Mercedes EQS til Norge, deretter SUV-utgaven av Mercedes EQE. Sistnevnte er den mest spennende. Firehjulstrekk blir standard og rekkevidda på 350 4Matic 55 mil. Rekkevidda til 500 4Matic blir rundt 55 mil. Importøren tror EQE SUV blir deres mest solgte bil i 2023 – til tross for en pris som fort vil kunne bli 800 000 - 900 000 kroner.

Mini Countryman

Mini Elecetric
Mini Elecetric Vis mer

I 2023 er det klart for nye Mini Electric (bildet) og Countryman Electric. I tillegg til utgaver med bensinmotor, kommer de også som rene elbiler. Elbilen skal bygges i Kina som en del av BMWs samarbeid med Great Wall Motors. Countryman lanseres samtidig med de andre utgavene av bilen, forventes å få både tohjulstrekk og firehjulstrekk og en rekkevidde opp mot 50 mil. Nøyaktig når på året de første norske kundene får sin bil er usikkert. Teknologien hentes i stor grad fra BMW iX1.

Nio EL7

Nio EL7
Nio EL7 Vis mer

Nio kommer med to nye elbiler i 2023 – sedanutgaven ET 5 og SUV-en EL7. Sistnevnte er en stor SUV med stort bagasjerom og god plass til en familie. Bilen har firehjulstrekk og en ytelse på 644 hester. Batteriet på 75 kWt skal rekke til rundt 38 mils kjøring, mens batteriet på 100 kWt skal gi rundt 49 kilometer rekkevidde. Prisen starter rett under 800 000 og de første bilene er i Norge i slutten av januar.

Opel Astraa-e

Opel Astra-e
Opel Astra-e Vis mer

En elektrisk utgave av Opel Astra kommer i 2023 - både som femdørs kombi og stasjonsvogn. Den elektriske rekkevidda blir på 41 mil og motoren er på 156 hester. Stasjonsvogn-utgaven får et stort bagasjerom og kan passe til en liten familie. Også Peugeot kommer med elektriske utgaver av 308 med den samme teknologien. Prisen på bilene er ennå ikke klar, men for stasjonsvognene tipper vi fra i underkant av 350 000 kroner.

Polestar 3

Polstar 3
Polstar 3 Vis mer

Polestar har hatt stor suksess med modellen 2 i Norge, men nye Polestar 3 kommer neppe til å selge like mye. Ikke fordi den ikke er spennende, men fordi dette er nemlig en SUV på nesten fem meter, med en batteripakke på 111 kW, firehjulstrekk, motorer som til sammen yter rundt 500 hester og en pris deretter. Det vil si fra rundt 850 000 kroner og oppover når moms og vektavgift fra 1. januar er regnet inn.

Renault 5 E

Renault 5
Renault 5 Vis mer

I sommer ble de siste eksemplarene av suksessmodellen Renault Zoe levert til kunder i Norge. Fabrikkens ny elbil henter inspirasjon fra en tidligere Renault-suksess, nemlig modellen 5 fra 1980-tallet. Plattformen som bilen bygges på har plass til et batteri som skal gi en rekkevidde på rundt 40 mil. Vi får neppe se bilen før mot slutten av året.

Toyota liten SUV

Toyota bZ Small Crossover
Toyota bZ Small Crossover Vis mer

Spekulasjonene om hvilken som blir den neste elbilen til Toyota etter bZ4X har gått høyt. Nylig viste Toyota fram konseptmodellen til en ny kompakt SUV på størrelse med C-HR. Overfor Automotive News bekrefter imidlertid Toyotas Europa-sjef Matt Harrison at det er en lite SUV på størrelse med dagens Hyundai Kona Electric som kommer i 2023. Mange tror at den får navnet bZ2X og henter utseendet fra konseptbilen bZ Small Crossover (bildet), som Toyota viste fram for et år siden.

Volvo EX90

Vovlo EX90
Vovlo EX90 Vis mer

Elektriske EX90 blir Volvos nye flaggskip. Dette er en stor bil på nesten fem meter og med plass til sju seter. Den får en batteripakke på 111 kWt og en rekkevidde rundt 60 mil. I tillegg kan den lynladers med 250 kilowatt. Dette blir med andre ord en skikkelig langturbil. Volvo EX90 vil få firehjulstrekk som standard. Det betyr to motorer – en foran og en bak – som til sammen gir 496 hester. Startprisen blir over 900 000 kroner, men likevel står flere tusen i kø for å kjøpe, ifølge den norske Volvo-importøren.

VW ID. 7

VW ID.7
VW ID.7 Vis mer

Volkswagens svar på Tesla Model 3, som vi forventer får navnet ID. 7, blir avduket i produksjonsklar utgave på den store elektronikk-utstillingen i Las Vegas i januar. Bilen bygges på den samme plattformen som VW ID. 4, men får en svært aerodynamisk form som vil bidra til en rekkevidde opp til 62 mil fra et batteri på 77 kWt, ifølge VW. Bilen kommer etter det vi vet også som en stasjonsvogn.

Xpeng G9

Xpeng G9
Xpeng G9 Vis mer

Kinesiske Xpeng er en av flere som lanserer en stor SUV i 2023. G9 er på størrelse med Volvos nye flaggskip EX90 og kommer til Norge til høsten. Bilen kommer i to utgaver - med tohjulsdrift og med firehjulstrekk. Batteriet er på 98 kWt, men Xpeng sier foreløpig ikke noe om rekkevidda. Den bør kunne bli rundt 50 mil. Den rimeligste vil koste godt over 600 000 kroner, når moms og vektavgiften fra nyttår er lagt til.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer