Tilbakekallingen omfatter modellene Prius og Auris. Feilen er oppdaget i biler produsert mellom 2008 og 2014 og som er solgt i Japan, Nord-Amerika, Europa og andre deler av verden.
Ifølge selskapet kan feilen i noen situasjoner føre til motorstopp – noe som kan være farlig i høye hastigheter.
Bilbransjen er ikke helt fremmede for å tilbakekalle et stort antall biler. Det er for eksempel ikke mange månedene siden både BMW og Mercedes-Benz til sammen måtte ta kontakt med over én million kunder.

Ny merking på bensin- og dieselpumpene
Blant de mest populære
Toyota produserer blant verdens mest solgte biler. Merket er også meget populært i Norge.
I perioden 2008 og 2014 ble det solgt 12.406 Toyota Prius i Norge, mens det solgt hele 24.307 Auris. Toyota Prius er og har alltid vært en ren hybridbil. Men kun 13.940 Auris solgt i perioden var hybrider.
I 2014 var dessuten Toyota Auris Norges nest mest solgte bilmodell, bare slått av Volkswagen Golf.
Totalt ble det altså solgt hele 26.346 av de utsatte modellene i Norge, i den gitte perioden.
14.691 tilbakekalles
Ifølge Toyota Norge er det imidlertid bare 14.691 som blir kalt tilbake her til lands. Kommunikasjonsdirektør Espen Olsen sier til Dinside at det ikke er noe dramatikk i dette.
- Det har ikke vært avdekket noe problem med bilene i europa i det hele tatt. Det er kun i USA at de har hatt tilfeller av feil i «fail safe-modus», forklarer han.
Antall solgt i Norge
Prius | Auris | |
2008 | 1.467 | - |
2009 | 2.440 | 2.041 |
2010 | 2.153 | 596 |
2011 | 1.417 | 1.639 |
2012 | 2.248 | 1.449 |
2013 | 1.646 | 3.625 |
2014 | 935 | 4.590 |
Totalt | 12.406 | 13.940 |
«Fail safe» er et sikkerhetsmodus bilen går inn i, om noe er galt og man må komme seg til nærmeste verksted i lav hastighet. I de gjeldende bilene har motoren istedenfor slått seg av og stoppet helt.
Får oppdatering
Tilbakekallingen er global. Alle de norske bilene fra produksjonsperioden vil bli kalt inn av sitt lokale Toyota-verksted, hvor bilene så vil få en software-oppgradering.
- Vi har ikke begynt å sende innkallelser ennå, da vi akkurat har fått vite om dette. Nå vil vi gå gjennom våre lister og få tak i eierne av disse bilene. Det er en stor jobb, spesielt med tanke på at en del har blitt omsatt og skiftet eier i mellomtid, forklarer Espen Olsen.

Ett av sju ble ikke godkjent
- Kan disse eierne ta kontakt med dere selv?
- Nei, det vil vi helst ikke. Vi har kontroll, og vil helst ta det i den takten vi klarer. Situasjonen blir håndtert profesjonelt.
Flere problemer
Tilbakekallingen skjer bare en måned etter at Toyota tilbakekalte over én million hybridbiler verden rundt, etter å ha oppdaget et teknisk problem som kunne forårsake brann.
(©NTB)
