152 døde i trafikken i 2014

Dette er det nest laveste tallet siden 1950.

Kraftig nedgang: 2014 viser til en kraftig nedgang i antall trafikkdrepte, mot året før.  Foto: colourbox.com
Kraftig nedgang: 2014 viser til en kraftig nedgang i antall trafikkdrepte, mot året før. Foto: colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

152 trafikkdrepte i 2014 er en stor nedgang fra året før, hvor 187 mennesker mistet livet i trafikken. Verdt å merke seg var 2013 et spesielt dårlig år, hvor unormalt mange mistet livet i trafikkulykker.

I snitt har 172 mistet livet i trafikken årlig de fem siste årene, så 152 i 2014 må anses å være et skritt i riktig retning. Ved siden av rekordåret 2012, med 145 drepte, så må vi 64 år tilbake i tid for å finne et år med færre trafikkdrepte.

Det er særlig andre halvår av 2014 som trakk tallene ned. Da mistet 76 livet i trafikken, mot 141 for samme periode i 2013.

Hele 70 prosent av de trafikkdrepte i 2014 var menn.

Årsakene

Trygg trafikk melder at en foreløpig oversikt viser at 93 av de drepte var førere og passasjerer i bil, og at nesten hele nedgangen skyldes færre ulykker i bil.

Statens vegvesen melder på sin side at tre av fire trafikkdrepte stammer fra møte- og utforkjøringer.

- Vi arbeider nå med å analysere ulykkene. Det er møte- og utforkjøringsulykkene som dominerer med hele tre av fire trafikkdrepte. Vi ser også at flere eldre trafikanter – fra 65 år og oppover – omkommer enn tidligere. Denne aldersgruppen utgjør 30 prosent av de omkomne i trafikken, sier direktør i Statens vegvesen, Marit Brandtsegg.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer