Dette er de sikreste

16 elbiler i stjernesmell

Oppstår det brann i elbil-batteriet i en kollisjon? Hvor sikre er elbilene egentlig når det smeller? Spørsmålene er mange, men det er lite å være redd for, viser tester.

STJERNESMELL: Både passasjerene og batteriet er godt beskyttet i de elbilene som EuroNcap har testet i det siste. Det har heller ikke oppstått problemer med brann i batteriet. Den siste bilen som er testet, er Skoda Enyaq. Foto: EuroNcap
STJERNESMELL: Både passasjerene og batteriet er godt beskyttet i de elbilene som EuroNcap har testet i det siste. Det har heller ikke oppstått problemer med brann i batteriet. Den siste bilen som er testet, er Skoda Enyaq. Foto: EuroNcap Vis mer
Publisert

Det er fortsatt mange som stiller spørsmål rundt sikkerheten i elektriske biler og hvordan de oppfører seg i en kollisjon. Batteripakken er tung. Det elektriske anlegget har høy spenning. Har produsentene kuttet i konstruksjonen for å spare vekt og gi lengre rekkevidde? Har de kuttet sikkerhetsutstyr for å holde prisen nede?

14 med topp-score

EuroNcap har siden 2018 kollisjonstestet 16 av de mest solgte elbilene på markedet. Ingen har begynt å brenne eter å ha blitt knust mot barrierer. Ingen av de voksne eller barna i bilene har fått alvorlige skader. De elektriske bilene har like bra sikkerhetsutstyr som vanlige bensin- og dieselbiler.

I tillegg til de rene elbilene, har EuroNcap testet flere biler med vanlig bensinmotor, som i Norge stort sett selges som rene elbiler. I vår store oversikt har vi også tatt med disse bilene.

TØFFERE TEST: I 2020 ble testene tøffere og muligheten for å få fem stjerner mindre. Blant annet må bilene gjennom enda tøffere sidekollisjoner. Foto EuroNcap
TØFFERE TEST: I 2020 ble testene tøffere og muligheten for å få fem stjerner mindre. Blant annet må bilene gjennom enda tøffere sidekollisjoner. Foto EuroNcap Vis mer

Kineser får stryk

Vi har gått igjennom alle testene og resultatene viser at det er lite å være redd for i en kollisjon i en elektrisk bil. Av de 16 rene elbilene, har 14 fått toppkarakteren fem stjerner. Hondas lille e må klare seg med fire stjerner, noe som heller ikke er dårlig for en så liten bil.

Det er verre med kinesiske Aiways U5, som bare fikk tre stjerner da den ble kollisjonstestet i 2019. Her får føreren store skader i hode og bryst i sideveis kollisjon mot en stolpe.

Stadig strengere krav

I 2020 introduserte EuroNcap nye og strengere testprosedyrer. Det betyr at det er vanskeligere å oppnå toppkarakteren fem stjerner i dag enn før 2020. Blant annet ble det innført en ny frontkollisjonstest og en ny og tøffere sidekollisjonstest.

I tillegg blir det nå lagt mer vekt på hvilket sikkerhetsutstyr bilene har som standard, som skal sørge for at kollisjoner ikke oppstår. Utstyr som automatisk nødbrems for andre biler, fotgjengere og syklister, må ikke bare være på plass. Det blir også kjørt omfattende tester ute på veien for å se hvor effektivt det fungerer.

UNNGÅR ULYKKER: Det legges nå enda større vekt på at bilene har utstyr som skal forhindre at ulykker oppstår. Test av nødbremsen for fotgjengere og syklister er ett av momentene. Foto: EuroNcap
UNNGÅR ULYKKER: Det legges nå enda større vekt på at bilene har utstyr som skal forhindre at ulykker oppstår. Test av nødbremsen for fotgjengere og syklister er ett av momentene. Foto: EuroNcap Vis mer

Applaus til elbilene

Etter at de nye strenge testene ble innført, er både VW ID.3, Mazda MX-30, Polestar 2, VW ID.4 og Skoda Enyaq testet. Alle får toppkarakteren fem stjerner. De to sistnevnte ble testet nå i april. Sjefen for EuroNcap, Michiel van Ratingen, applauderer resultatene til de nye elbilene:

- Både Skoda Enyaq og VW ID.4 får imponerende resultater i testene våre. Med robust konstruksjon som beskytter både passasjerene og høyspent-batteriet. I tillegg har de kollisjonsputer både på siden og i midten foran. Derfor oppnår begge bilene over 90 prosent for sikringen av de voksne. I tillegg får de høye poengsummer for sikringen av barna i bilen. Det er viktig for mange som kjøper disse familiebilene, sier van Ratingen.

På grunn av pandemien ble det tester relativt få biler i 2020. Utover i 2021 ser det imidlertid ut til at testene vil fortsette med full styrke og at flere elbiler skal under lupen.

DE SIKRESTE ELBILENE I KOLLISJONSTEST

ModellStjernerFor voksneFor barn
2021
Skoda Enyaq594 %89 %
Polestar 2593 %89 %
VW ID.4593 %89 %
2020
Mazda MX-30591 %87 %
VW ID.3587 %89 %
Honda e476 %82 %
2019
Tesla Model X598 %81 %
Mercedes-Benz EQC596 %90 %
Tesla Model 3596 %86 %
Lexus UX596 %85 %
*Peugeot 2008593 %84 %
Audi e-tron591 %86 %
MG ZS EV590 %85 %
Porsche Taycan585 %83 %
*Peugeot 208491 %86 %
*Opel Corsa484 %86 %
*Seat Mii381 %83 %
*VW UP381 %83 %
*Skoda Citigo381 %83 %
Aiways U5373 %70 %
2018
*Volvo XC40597 %87 %
Nissan Leaf593 %86 %
Jaguar I-Pace591 %81 %

Tabellen viser stjerner totalt (5 er maks), sikkerheten for voksne og sikkerheten for barna. *= testet med bensinmotor, men i Norge selges de fleste som rene elbiler. Noen av bilene kan ha fått trukket en stjerne på grunn av manglende sikkerhetsutstyr i testbilen. Dersom dette utstyret er standard i Norge, kan bilen kvalifisere til en ekstra stjerne.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer