Det er fortsatt mange som stiller spørsmål rundt sikkerheten i elektriske biler og hvordan de oppfører seg i en kollisjon. Batteripakken er tung. Det elektriske anlegget har høy spenning. Har produsentene kuttet i konstruksjonen for å spare vekt og gi lengre rekkevidde? Har de kuttet sikkerhetsutstyr for å holde prisen nede?
14 med topp-score
EuroNcap har siden 2018 kollisjonstestet 16 av de mest solgte elbilene på markedet. Ingen har begynt å brenne eter å ha blitt knust mot barrierer. Ingen av de voksne eller barna i bilene har fått alvorlige skader. De elektriske bilene har like bra sikkerhetsutstyr som vanlige bensin- og dieselbiler.
I tillegg til de rene elbilene, har EuroNcap testet flere biler med vanlig bensinmotor, som i Norge stort sett selges som rene elbiler. I vår store oversikt har vi også tatt med disse bilene.
Kineser får stryk
Vi har gått igjennom alle testene og resultatene viser at det er lite å være redd for i en kollisjon i en elektrisk bil. Av de 16 rene elbilene, har 14 fått toppkarakteren fem stjerner. Hondas lille e må klare seg med fire stjerner, noe som heller ikke er dårlig for en så liten bil.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger