Vi nordmenn har alltid vært misunnelige på de lave bilprisene i Sverige. Nå er det svenskene som misunner oss for lav pris på våre elbiler.
Spesielt tydelig blir dette når vi ser på prisen på svenskenes nye, elektriske stolthet, Volvo XC40 Recharge, som ble avduket på onsdag.

Endelig er den her
I Norge er prisen satt til 490.000 kroner, pluss registrerings-kostnader og frakt, når de første bilene kommer mot slutten av 2020. I Sverige koster den samme bilen rundt 700.000 svenske kroner - eller 660.000 norske.
At det står 160.000 kroner mindre på prislappen i Norge enn i hjemlandet, har ikke falt i god jord hos alle svensker.

- Veldig rimelig i Norge
Erik Trosby er PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway AS. Han forklarer hvorfor den nye elbilen blir mye billigere i her enn hjemme hos svenskene:
- Det kan være forskjeller i lokale kostnader, valuta, prissetting og lignende som påvirker prisene fra marked til marked. Når det gjelder elbiler er det ulikhetene i moms og avgifter som skaper de største prisforskjellene mellom landene, forklarer han.
- I Norge er det insentivordninger som skal bidra til at nybilsalget kun består av nullutslippsbiler i 2025, og da blir det også lave bilpriser. Det kommer både miljøet og kundene til gode og gjør at en elbil som XC40 kan selges til en veldig rimelig pris i Norge, sier Trosby videre.
Tesla billig bestselger
Det samme forholdet ser vi på de fleste andre elektriske bilene. Nye Polestar 2, et helt nytt bilmerke, eid av Volvo og kinesiske Geely, må svenskene ut med 659.000 kroner for. I Norge koster den fra 469.000. En forskjell på hele 190.000 kroner!

Priskrig på nye elbiler
Norges mest solgte bil om dagen, Tesla Model 3, er nå også den mest solgte elektriske bilen i Sverige. Her hjemme har den en startpris på 399.000 kroner, mens den dyreste utgaven med lang rekkevidde og firehjulstrekk koster 542.900 kroner. I Sverige må du ut med nesten 715.000 omregnede norske kroner for denne bilen, ifølge prisen som oppgis på hjemmesiden til den svenske importøren.

Svenskene billigst på bensin og diesel
Og slik kan vi fortsette. I tabellen lenger ned i saken har vi sett på prisene på de ti mest solgte elbilene i Sverige hittil i år, og sammenliknet med norske priser.
For det er elbiler Norge slår svenskene på. Fortsatt har broderfolket i øst langt rimeligere priser på biler med bensin- og dieselmotor.
For eksempel koster en Volvo XC40 - med forbrenningsmotor - fra 278.031 (norske) kroner i Sverige, mens bilen starter på 449.000 kroner her hjemme. En Volvo V60 koster fra 300.000 (norske) kroner i Sverige og 500.000 kroner i Norge.
Det er fritaket for nybilavgift og moms som gjør de elektriske bilene så billige i Norge. I tillegg er tilbudet av elektriske biler nå så stort i Norge at det er blitt en liten priskrig som presser nybilprisen ned.

To nye Tesla-konkurrenter
60.000 i elbil-bonus
I rettferdighetens navn skal det nevnes at også Sverige har innført en miljørabatt for elektriske biler. Etter at du har eid bilen i seks måneder, får du en bonussjekk fra staten på 60.000 svenske kroner.
At eierne må vente i seks måneder, har vært et middel for å motvirke spekulasjon, der selskaper kunne kjøpe nye elbiler og eksportere dem videre til Norge med fortjeneste, både fra miljøbonusen og momsreglene.
Dette var aktuelt for et par år siden, da mange tusen nordmenn sto på ventelistene for å få kjøpe en elbil og prisene høyere enn i dag.

For dyrt i Sverige
At elbilsalget i Sverige ikke har tatt skikkelig av på samme måte som i Norge, får de høye prisene mye av skylden for. Riktignok økte elbilsalget i nabolandet med 243 prosent første halvår i år, men det var fra et svært lavt nivå.
I en fersk undersøkelse som svenske Vi Bilägare har gjort, svarer over 50 prosent av svenskene at de ser seg selv i en elektrisk bil innen fem år. Hele 73 prosent av de spurte svarer at årsaken til at de ikke har kjøpt elektrisk, så langt, er den høye prisen. Tesla Model 3 er den mest populære elbilen i vårt naboland.
Den svenske informasjonssjefen til Volvo ønsker ikke å kommentere saken overfor Dinside.
Mest solgte elbiler i Sverige hittil i år
# | Modell | Pris i Sverige | Pris i Norge |
1. | Tesla Model 3 Long Range Perf. | 713.680,- | 542.920,- |
2. | Renault Zoe 52 kWt Intens | 364.854,- | 295.000,- |
3. | Kia e-Niro Advance Plus | 443.870,- | 380.600,- |
4. | Nissan Leaf 62 kWt Tekna | 457.258,- | 385.000,- |
5. | BMW i3 120 amp. Comfort Adv. | 482.714,- | 375.000,- |
6. | Tesla Model S Std. Range (Long Range) | 791.179,- | *801.220,- |
7. | Hyundai Kona Electric Premium (Teknikk) | 419.075,- | 335.000,- |
8. | Audi e-Tron 50 Proline (Advance Sport)** | 804.208,- | 598.620,- |
9. | Kia e-Soul Advance + (Exclusive) | 441.042,- | 367.900,- |
10. | VW e-Golf | 365.712,- | 299.800,- |
Svenske priser hentet fra importørenes hjemmesider. Norske priser er hentet fra Opplysningsrådet for veitrafikken sine lister, pluss 10.000 kroner i reg. omkostninger. Norsk utstyrsbetegnelse i parentes. De svenske elbil-eierne får en bonus-sjekk på 60.000 kroner fra staten etter å ha eid bilen i seks måneder. Vi har benyttet Norges Banks valutakurser fra 17. oktober, klokka 16.00. * Pris Long Range. Tesla Norge har ikke lenger Standard Range i sine prislister. ** Audi oppgir ikke prisen på e-tron 55 på sine sider i Sverige, så vi har sammenlignet prisen på den mindre utgaven, e-tron 50.
