18 omkom i trafikken i september

Etter en bekmørk september måned der 18 mennesker omkom i trafikken i Norge, oppfordrer Trygg Trafikk bilistene til å ta det med ro i ferieutfarten.

TREDOBLING: Antall dødsulykker i septembertrafikken var nesten tre ganger høyere enn samme måned i fjor. Illustrasjonsfoto: Bjørn Eirik Loftås
TREDOBLING: Antall dødsulykker i septembertrafikken var nesten tre ganger høyere enn samme måned i fjor. Illustrasjonsfoto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

18 omkomne i september er mer enn tre ganger så mange som i samme måned i fjor, da fem personer mistet livet.

Fem av de omkomne i septembertrafikken mistet livet i en veteranbilulykke i Rjukan søndag 2. september. Månedens siste dødsulykke skjedde i Nittedal utenfor Oslo søndag kveld.

Så langt i år har 81 personer mistet livet på norske veier. Det er en økning fra 72 i samme periode i 2017, men fortsatt lavere enn 111 i samme periode i 2016, 87 i 2015 og 126 i 2014.

Økt risiko i høstferien

– Vi ser dessverre en økning i antall drepte i september. Én som omkommer i trafikken er én for mye, og vi har langt igjen til visjonen om null drepte og hardt skadde i trafikken, sier seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.

Ulykkesrisikoen øker også i høstferien, med et værskifte som gir glattere veier og økt trafikk på grunn av skoleferien.

I tillegg til føret blir også sikten påvirket da kveldene blir mørkere inn mot vinteren.

– Ta det med ro, ikke ta unødvendige sjanser og hold oppmerksomheten på trafikken, bedyrer Johansen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer