18 omkom i trafikken i september

Etter en bekmørk september måned der 18 mennesker omkom i trafikken i Norge, oppfordrer Trygg Trafikk bilistene til å ta det med ro i ferieutfarten.

TREDOBLING: Antall dødsulykker i septembertrafikken var nesten tre ganger høyere enn samme måned i fjor. Illustrasjonsfoto: Bjørn Eirik Loftås
TREDOBLING: Antall dødsulykker i septembertrafikken var nesten tre ganger høyere enn samme måned i fjor. Illustrasjonsfoto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

18 omkomne i september er mer enn tre ganger så mange som i samme måned i fjor, da fem personer mistet livet.

Råd og anbefalinger

  • Det er ikke krav til bruk av piggdekk i vinterhalvåret.
  • Sommerdekk skal ikke brukes når det er vinterføre (f.eks. snø og is). Dekkene vil da ikke sikre tilstrekkelig veggrep.
  • Piggfrie vinterdekk på sommerføre har dårligere egenskaper enn sommerdekk på våt asfalt.

Krav til dekk i vinterperioden:

  • Mønsterdybden skal være minimum 3 mm, uansett dekktype.
  • Pigger er bare tillatt på vinterdekk (unntak for motorsykkel).
  • Kjøretøy til og med 3.500 kilo må ha piggdekk på alle hjul, dersom man velger piggdekk.
  • Utenom vinterperioden skal mønsterdybden være minimum 1,6 mm.

Kilde: Statens vegvesen

Fem av de omkomne i septembertrafikken mistet livet i en veteranbilulykke i Rjukan søndag 2. september. Månedens siste dødsulykke skjedde i Nittedal utenfor Oslo søndag kveld.

Så langt i år har 81 personer mistet livet på norske veier. Det er en økning fra 72 i samme periode i 2017, men fortsatt lavere enn 111 i samme periode i 2016, 87 i 2015 og 126 i 2014.

Økt risiko i høstferien

– Vi ser dessverre en økning i antall drepte i september. Én som omkommer i trafikken er én for mye, og vi har langt igjen til visjonen om null drepte og hardt skadde i trafikken, sier seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.

Ulykkesrisikoen øker også i høstferien, med et værskifte som gir glattere veier og økt trafikk på grunn av skoleferien.

I tillegg til føret blir også sikten påvirket da kveldene blir mørkere inn mot vinteren.

– Ta det med ro, ikke ta unødvendige sjanser og hold oppmerksomheten på trafikken, bedyrer Johansen.

Pass på dekkene

Det er også viktig å velge riktige dekk. Har du mistanke om at det kan bli glatt på veiene, bør du ikke ta noen sjanser. Velg riktige dekk etter forholdene og kast de gamle dekkene hvis de begynner å bli gamle og/eller er nedslitte.

Dinside har tidligere vært i kontakt med flere dekkprodusenter med spørsmål om dekkegenskaper på våt asfalt.

- Det er lett å få vannplaning på våte veier. Sjekk mønsterdybden i dekkene, de har et minstekrav på 1,6 millimeter, men vi anbefaler at de er minimum 3-4 millimeter dype. Det er viktig å ha dekk med godt mønster som kan ta unna vannet i veibanen, fortalte produktsjef i Nokian, Fredrik Hauge, til Dinside.

Minstekravet gjelder imidlertid kun fram til 1. november. Da øker kravet til 3 millimeter, noe du kan lese mer om i denne saken.

Firedobling av bremselengde

- På våte og glatte veien kan bremselengden være hele fire ganger lengre enn på tørr asfalt. Da er det viktig å kunne se fotgjengere og syklister i god tid for å kunne reagere. Alle som ferdes ute i mørket bør bruke refleks eller lykt, sier Johansen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer