19 elbiler per ladepunkt

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at utbyggingen av ladestasjoner ikke holder samme tempo som salget av elbiler.

STADIG TRANGERE: Mens det i 2016 var 12,7 elbiler per ladepunkt i Norge, er tallet nå 19. Foto: Gorm Kallestad / NTB
STADIG TRANGERE: Mens det i 2016 var 12,7 elbiler per ladepunkt i Norge, er tallet nå 19. Foto: Gorm Kallestad / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

En ny rapport fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at det ved utgangen av 2020 var 19 elbiler per ladepunkt i Norge. Det er en økning fra 2018, der tallet var 18, mens det i 2016 bare var 12,7 elbiler per ladepunkt.

Dermed har altså veksten i antall elbiler vært forholdsvis større enn veksten i antall ladepunkter siden 2016.

Ved utgangen av 2020 var det registrert rundt 340 000 elektriske personbiler i Norge, opp fra rundt 98 000 fire år tidligere. I samme periode har antall ladepunkter vokst fra 7 701 til 17 850.

Variasjoner mellom kommunene

Tilgangen på elbilladere varierer sterkt mellom kommunene. I rapporten fra SSB, som inkluderer utvalgte kommuner, kommer Asker dårligst ut med 53,9 elbiler per ladepunkt. Skien kommer rett bak med 50,6.

I hovedstaden er tilgangen på ladere så vidt litt svakere enn for landet under ett, med 20,2 elbiler per ladepunkt.

I Sandnes, som i 2018 hadde hele 68 elbiler per ladepunkt og da «toppet» lista, er situasjonen blitt bedre, med 30,4 elbiler per ladepunkt i 2020.

Best i Sarpsborg og Hamar

Av kommunene SSB har tatt for seg er det Sarpsborg og Alta som har færrest elbiler per lader, med tall på henholdsvis 13,3 og 11,5.

Men en skal ikke lenger enn til Sarpsborgs nabokommune for å finne et langt svakere tall – Fredrikstad har nemlig 43 elbiler per ladestasjon, en dobling fra 2016.

Ber om ladestrategi

Forrige uke avga transportkomiteen på Stortinget en innstilling til regjeringen om å utarbeide en nasjonal ladestrategi i løpet av 2022, som skal sikre nok utbygging og enklere lading. Blant det som foreslås er å kreve at ladestasjonene også aksepterer bankkort, som på bensinstasjoner. I dag må man gjerne ha enten en app eller en ladebrikke.

I forslaget fra transportkomiteen bemerkes det også at prismodellene oppleves uoversiktlig for mange.

– Elbilforeningen mener at tiden nå er moden for at alle går over til kWt-prising, altså at vi betaler for hvor mye energi vi faktisk får levert. kWt-prising gjør det mulig å sammenligne prisnivået mellom ulike leverandører, og er mer likt hva bilister er vant med fra prisingen på bensin og diesel, sier generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu, i en pressemelding.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer