For at man skal ha lov til å stille til start i et rally kreves det at bilen på startstreken er en produksjonsmodell, noe den først blir når det er produsert 2.500 stykker. Slik sett burde Peugeot være godt innenfor grensen med sin 206 WRC (World Rally Car) - for av homologeringsmodellen 206 GT (Grand Tourisme) skal det produseres 4.000 biler.
300 mot 137
Rallybilen 206 WRC har 300 hester og et dreiemoment på 500 Nm, firehjulsdrift og instinkt til å vinne. Gatebilen 206 GT har 137 hester, et dreiemoment på 190 Nm og instinkt til å vinne enhver duell når gatelyset skifter fra rødt til grønt. Peugeot 206 GT er til en stor grad tuftet på 206 GTi, en bil du kan lese mer om her.
Nummerert
Forskjellen på de to er at 206 GT er syv centimeter lengre, har andre støtfangere foran og bak, samtidig som utstyrsnivået er nærmest komplett. Det betyr at setene er i skinn og alcantara, at bilen er utstyrt med klimaanlegg, regnsensor, sportsratt og gearspakkule i aluminium for å nevne noe. Hver bil vil i tillegg bli utstyrt med en aluminiumsplate på dørstolpen som forteller hvilket nummer av 4.000 biler din er.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger