206 GT: Med rallyblod i årene

Denne helgen starter Rally Korsika, Tour de Corse, og på startstreken finner man Peugeot 206 WRC. Derfor bygger Peugeot 4.000 biler med navnet 206 GT (Grand Tourisme).

206 GT: Med rallyblod i årene
Publisert

For at man skal ha lov til å stille til start i et rally kreves det at bilen på startstreken er en produksjonsmodell, noe den først blir når det er produsert 2.500 stykker. Slik sett burde Peugeot være godt innenfor grensen med sin 206 WRC (World Rally Car) - for av homologeringsmodellen 206 GT (Grand Tourisme) skal det produseres 4.000 biler.

300 mot 137

Rallybilen 206 WRC har 300 hester og et dreiemoment på 500 Nm, firehjulsdrift og instinkt til å vinne. Gatebilen 206 GT har 137 hester, et dreiemoment på 190 Nm og instinkt til å vinne enhver duell når gatelyset skifter fra rødt til grønt. Peugeot 206 GT er til en stor grad tuftet på 206 GTi, en bil du kan lese mer om her.

Nummerert

Forskjellen på de to er at 206 GT er syv centimeter lengre, har andre støtfangere foran og bak, samtidig som utstyrsnivået er nærmest komplett. Det betyr at setene er i skinn og alcantara, at bilen er utstyrt med klimaanlegg, regnsensor, sportsratt og gearspakkule i aluminium for å nevne noe. Hver bil vil i tillegg bli utstyrt med en aluminiumsplate på dørstolpen som forteller hvilket nummer av 4.000 biler din er.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer