Elbilene med lengst rekkevidde

22 elbiler over 50 mil

Det er bare et par år siden elbiler med 25 mil rekkevidde var populære. Nå finnes det 22 biler i salg som klarer 50 mil eller mer.

UTEN REKKVIDDEANGST ?: I dag er det 22 elbiler til salgs i Norge som har en oppgitt rekkevidde på over 50 mil. På norske vinterveier kan du imidlertid regne med å kjøre betydelig kortere før batteriet er tomt for strøm. Foto: Markus Pentikainen
UTEN REKKVIDDEANGST ?: I dag er det 22 elbiler til salgs i Norge som har en oppgitt rekkevidde på over 50 mil. På norske vinterveier kan du imidlertid regne med å kjøre betydelig kortere før batteriet er tomt for strøm. Foto: Markus Pentikainen Vis mer
Publisert

Rekkeviddeangst ble et nytt ord da elbilene gjorde sitt inntog i Norge for noen år siden. Kanskje ikke så rart siden de første bilene klarte knapt 20 mil en god sommerdag – og bare halvparten på vinterføre.

I 2018 var Nissan Leaf, med 270 kilometer rekkevidde, bestselgeren. VW e-Golf var også en topp-selger. Den hadde opprinnelig en rekkevidde på 190 kilometer, men fikk større batteri og 300 kilometer rekkevidde i 2017.

Bedre batterier

Men ting har forandret seg. Batteriene har raskt blitt bedre og nye elbil-modeller med store batterier integrert i bunnplaten har kommer på markedet. I dag er det åtte biler i salg som skal klare over 60 mil før batteriet et tomt for strøm. Helt på toppen finner vi imidlertid en bil som klarer 78 mil – det nye Mercedes-flaggskipet EQS i dyreste utgave.

GÅR LENGST: Det er ny Mercedes EQS som har rekkevidde-rekorden av de elbilene som selges i Norge i dag. Den skal klare 78 mil, ifølge den offisielle WLTP-normen. Foto: Daimler
GÅR LENGST: Det er ny Mercedes EQS som har rekkevidde-rekorden av de elbilene som selges i Norge i dag. Den skal klare 78 mil, ifølge den offisielle WLTP-normen. Foto: Daimler Vis mer

Kortere på vinterføre

To av bilene som klarer over 50 mil, Toyota Mirai og Hyundai Nexo, har en hydrogen-brenselcelle som produserer strømmen til elmotoren i stedet for et batteri.

Dette er rekkevidder målt etter den etablerte WLTP-normen, som kjøres under forhold som tilsvarer godt sommervær. På norske vinterveier må du regne med at også disse bilene går betydelig kortere. Hvor mye avhenger av temperatur, kjøreforhold og ikke minst din egen gasspedal.

Over 100 mil?

Flere bilprodusenter skryter nå av at de har modeller på gang som skal klare den magiske 100-mils grensen. Kinesiske Nio sier at deres ET7 med 150 kWt batteri skal klare dette. Da Mercedes viste fram sin nye konseptbil EQXX for noen uker siden, var rekkevidden oppgitt til over 100 mil. Foreløpig har vi ikke sett noen av disse bilene på norske veier. Det drøyer sikkert et år eller to før vi får se det.

100 MIL: Kinesiske Nio lover at denne bilen skal klare 100 mil på en lading. Foreløpig drøyer det trolig et år før vi får se den på norske veier, så fasiten har vi ennå ikke.. Foto: Nio
100 MIL: Kinesiske Nio lover at denne bilen skal klare 100 mil på en lading. Foreløpig drøyer det trolig et år før vi får se den på norske veier, så fasiten har vi ennå ikke.. Foto: Nio Vis mer

Kommer flere i år

Likevel: 22 biler som kan kjøre over 50 mil – og ytterligere 20-25 som klarer over 40 – bør være nok til at rekkeviddeangst bør være et ord som snart forsvinner fra det norske ordforrådet.

I løpet av 2022 kommer det rundt 20 nye elbil-modeller i salg her hjemme. Foreløpig er ikke disse typegodkjente og har derfor ikke offisiell rekkevidde. Mange vil uansett komme inn på listen over denne listen over elbiler som klarer over 50 mil.

ELBILENE MED LENGST REKKEVIDDE

Modell Pris Batteri (kWt) Rekkevidde (WLTP)
Mercedes EQS945 000,-107,8780
*Hyundai Nexo670 000,-hydro/el666
**Mercedes EQE700 000,-90660
Tesla Model S LR989 990,-87652
*Toyota Mirai550 000,-hydro/el650
BMW iX xDrive50889 000,-105630
Tesla Model 3 Long range459 900,-70614
Ford Mustang Mach-E478 900,-98,7610
BMW i4 eDrive40499 000,-80,7590
Nio ES8619 000,-100580
Tesla Model X LR1 199 990,-87580
VW ID.3 Pro362 200,-77551
VW ID.5437 500,-77540
Xpeng P7457 820,-80,0530
Kia EV6446 900,-77,4528
Skoda Enyaq iV80470 000,-77528
VW ID.4406 800,-77517
Polestar 2 LR399 000,-78515
Audi Q4 e-tron486 000,-76511
Tesla Model Y Long range544 900,-76507
Byd Tang610 000,-86,4505
Nissan Ariya500 000,-87500

Listen inneholder biler som er til salgs nå, eller som kommer til Norge i løpet av de neste månedene. Data er hentet fra Opplysningsrådet for veitrafikkens Kjøretøydata. Prisene inkluderer frakt og registreringsomkostninger. Rekkevidde oppgitt av fabrikk etter WLTP-norm. *=Elbil med hydrogen/brenselcelle i stedet for batteri. **= Prisen ikke klar – vårt anslag.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer