Rekkeviddeangst ble et nytt ord da elbilene gjorde sitt inntog i Norge for noen år siden. Kanskje ikke så rart siden de første bilene klarte knapt 20 mil en god sommerdag – og bare halvparten på vinterføre.
I 2018 var Nissan Leaf, med 270 kilometer rekkevidde, bestselgeren. VW e-Golf var også en topp-selger. Den hadde opprinnelig en rekkevidde på 190 kilometer, men fikk større batteri og 300 kilometer rekkevidde i 2017.
Bedre batterier
Men ting har forandret seg. Batteriene har raskt blitt bedre og nye elbil-modeller med store batterier integrert i bunnplaten har kommer på markedet. I dag er det åtte biler i salg som skal klare over 60 mil før batteriet et tomt for strøm. Helt på toppen finner vi imidlertid en bil som klarer 78 mil – det nye Mercedes-flaggskipet EQS i dyreste utgave.
Kortere på vinterføre
To av bilene som klarer over 50 mil, Toyota Mirai og Hyundai Nexo, har en hydrogen-brenselcelle som produserer strømmen til elmotoren i stedet for et batteri.
Dette er rekkevidder målt etter den etablerte WLTP-normen, som kjøres under forhold som tilsvarer godt sommervær. På norske vinterveier må du regne med at også disse bilene går betydelig kortere. Hvor mye avhenger av temperatur, kjøreforhold og ikke minst din egen gasspedal.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger