

225 hestekrefter er dobbelt så mye som det var i de første GTi-bilene i kompaktklassen. Ytelsene i Renault Mègane Renaultsport er på nivå med en sportsbil med noen år på nakken, og i kompaktklassen er det ikke så mange som kan måle seg.
Turbo
Renault har valgt en 2-liter med turbo for å nå 225 hestekrefter allerede ved 5.500 o/min. Motoren vil nok oppleves som litt spesiell, den har for eksempel effekttoppen 400 o/min før en Honda Civic R har sin dreiemomenttopp. Også dreiemomentet er spesielt, hele 300 Newtonmeter (Nm) ved 3.000 o/min. Det er 104 Nm mer enn i en Civic R.
Kreftene overføres via en sekstrinns manuell girkasse. 225/40-18 må til for å holde kontakt med underlaget, og luftrykket i dekkene overvåkes elektronisk. Også sportsseter og aluminiumsdetaljer i interiøret er med på å understreke det sportslige, om en ikke så mye som de to eksosrørene som dukker opp sentrert i støtfangeren bak.
Megane Renaultsport kommer både i femdørs- og tredørsutgave.