Dessverre ser det ut som at verken kombikupeen eller stasjonsvognen blir tatt inn med denne motoren. Forrige generasjon Astra kupe ble levert med tilsvarende motorisering, kanskje den nye GTC vil dukke opp med denne motoren i Norge.
GTC-racer
Konseptbilen som vil stå på Paris-utstillingen er basert på den sportslige tredørsutgaven av Astra. GTC, som den heter, er sportslig allerede fra grunnmodellen, selv versjonen med 90 hesters bensinmotor er senket 15 millimeter i forhold til en vanlig Astra.
HPC (High Performance Concept) er tatt enda et steg lengre. 19-tommers felger og større luftinntak i fronten antyder mer muskler enn vanlig. Fremdriften besørges av en heftig versjon av toliteren fra Astra. Hele 240 hestekrefter og 310 Nm er på plass, og best av alt er at Opel sier dette må oppfattes som klare signaler om hva en kan vente seg i fremtiden av spreke Astraer.
0-100 km/t skal være unnagjort på under syv sekunder. Gir du deg ikke ved 100 km/t skal det være mulig å oppnå en toppfart på rundt 240 km/t.
Diffuser
Et problem med så mye krefter er å holde fornuftig kontakt med underlaget. Ved siden av den jobben understell og dekk gjør for å holde bilen på veien, gjør Astra HPC seg venn med luftstrømmene ved at en takspoiler og en duffuser på undersiden av støtfangeren bak reduserer løftekreftene i høye hastigheter.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger