Sikkerheten

26 elbiler får «stryk»

I en ny rapport om sikkerheten i elektriske biler, får 34 karakteren «Bra valg», mens 26 ikke vurderes som sikre nok til en slik karakter.

FEM ELLER NULL: Det er ikke alle elbiler som klarer fem stjerner i EuroNCAPs nye kollisjonstester. Renault Zoe fikk fem stjerner for ti år siden, men null i årets test. Foto: EuroNCAP
FEM ELLER NULL: Det er ikke alle elbiler som klarer fem stjerner i EuroNCAPs nye kollisjonstester. Renault Zoe fikk fem stjerner for ti år siden, men null i årets test. Foto: EuroNCAP Vis mer
Publisert

Det er svenske Folksam som er ute med en ny rapport der elbilenes sikkerhet blir bedømt ut ifra resultatene i kollisjonstestene til EuroNCAP eller virkelige ulykker på veiene. Sikkerhetsutstyret bilene har som standard er også tatt med i vurderingen.

Folksams forskere konstaterer at dagens elektrisk biler stort sett har høy sikkerhet, men at det også finnes forbedringspotensial i noen av de mindre bilene.

Blant de 60 elbil-modellene på listen, er det altså 26 som ikke vurderes som sikre nok til å få betegnelsen «Bra valg». De fleste av disse har ikke klart kravet om toppkarakteren fem stjerner i Euro NCAPs kollisjonstest. Noen av bilene har heller ikke automatisk nødbrems som standard, eller de gir for dårlig beskyttelse mot whiplashskader.

SIKKERHETSUTSTYRET: For å få karakteren «Bra valg» i Folksams rapport, må bilene blant annet ha automatisk nødbrems for andre biler, fotgjengere og syklister som standard. Foto: Volvo
SIKKERHETSUTSTYRET: For å få karakteren «Bra valg» i Folksams rapport, må bilene blant annet ha automatisk nødbrems for andre biler, fotgjengere og syklister som standard. Foto: Volvo Vis mer

Klarer ikke fem stjerner

- De fleste som kjøper en ny elbil i dag forutsetter nok at sikkerheten holder aller høyeste nivå. Det stemmer ikke alltid. For eksempel er det flere nye biler som ikke klarer beste karakter i kollisjonstester, sier Anders Ydenius, som er trafikkforsker i Folksam. Han har jobbet med denne undersøkelsen.

BRA VALG – elbiler med rekkevidde over 50 mil

Modell Årsmodell Rekkevidde (km WLTP)
Mercedes EQS 4502021-758
Tesla Model S2021-634
Tesla Model 32021-626
Ford Mustang Mach-E Long Range2021-610
Tesla Model S Long Range2015-2020593
Polestar 2 Long Range2020-551
VW ID.3 77 kWt2021-550
Cupra Born77 kWt2022-545
VW ID.5 Pro 77 kWt2022-534
Skoda Enyaq iV 802020-531
Tesla Model 3 Long Range2019-2020530
VW ID.4 77 kWt2021-530
Tesla Model 3 Standard Range2021-510
VW ID.5 GTX 77 kWt2022-509
Tesla Model X Long Range2016-507

Kilde: Folksam

Han sier at Folksam ønsker å skynde på elektrifiseringen i bilparken og samtidig kunne gi informasjon som gjør at folk har mulighet til å velge et sikkert og bra bilkjøp.

Rimelige og bra

Folksam trekker fram en del eksempler på sikre og relativt rimelige elbiler med lang rekkevidde fra rapporten: VW ID. 3 og Cupra Born med cirka 550 kilometer rekkevidde fra litt over 400 000 kroner. Renault Mégane E-Tech med 460 kilometer rekkevidde for 390 000 kroner og MG ZS EV som koster fra under 320 000 kroner og har en rekkevidde på 440 kilometer.

For dårlige

Blant elbilene på listen som ikke får karakteren «Bra valg», trekker Folksam fram de med dårligst karakter i kollisjonstestene: Aiways U5 og Nissan e-NV 200 med tre stjerner, Dacia Spring (selges ikke i Norge) med én stjerne og Renault Zoe med null stjerner. En del ganske nye biler har fått fire stjerner. Det gjelder BMW i4, Citroën ë-C4, Fiat 500e, MG Marvel R og Opel Mokka-e.

BRA VALG – elbiler med rekkevidde 45-50 mil

Modell Årsmodell Rekkevidde (km WLTP)
Hyundai Inoq5 2WD 77,4 kWt2021-492
Skoda Enyaq iV 80 4WD2020-491
Hyundai Kona Electric Long Range2021-484
Polestar 2 SR2020-478
Jaguar i-Pace2019-470
Renault Megane E-Tech2022-470
Audi Q4 e-tron2021-469
Hyundai Ioniq 5 2WD2021-469
BMW iX32021-460
Kia Niro EV 64 kWt2022-460
Kia e-Niro2018-2022455

Kilde: Folksam

Du kan lese hele Folksams liste over sikkerheten i elbiler her. Den omfatter også sikkerheten i ladbare hybrider.

Fra fem til null stjerner

Renault Zoe har vært en populær elbil i Norge, men er altså en av bilene som ikke klarer karakteren «Bra valg» i rapporten. Salg & PR-direktør Roger Andersen i Renault Norge kommenterte de svake resultatene til Zoe i kollisjonstesten slik:

RIMELIG OG SIKKER: Det er flere rimelige elbiler med lang rekkevidde som også har høy sikkerhet, konkluderer Folksam. VW ID3 er ett av eksemplene som trekkes fram. Foto: Rune Korsvoll
RIMELIG OG SIKKER: Det er flere rimelige elbiler med lang rekkevidde som også har høy sikkerhet, konkluderer Folksam. VW ID3 er ett av eksemplene som trekkes fram. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

- Zoe fikk fem stjerner da den ble testet av EuroNcap første gang for ti år siden. På test-tidspunktet gjorde det Zoe til en av de sikreste småbilene. Sikkerhetsteknologien i biler har utviklet seg voldsomt de siste ti åra.

Strengere krav

- Samtidig har Euro NCAPs krav for å oppnå stjerner blitt mye strengere. At Zoe denne gangen oppnådde mye lavere score på alle de fire kategoriene var derfor ingen overraskelse. Det ser dramatisk ut, sammenliknet med nye biler produsert på mer moderne plattformer, men Zoe tilfredsstiller fortsatt alle lovmessige sikkerhetskrav og er ikke en mindre sikker bil nå enn den var før, sier Andersen.

FÅR IKKE BRA VALG - de 12 mest solgte av 26

Modell Årsmodell
Renault Zoe2013-
BMW i32013-
Peugeot e-2082020-
Porsche Taycan2020-
MG Marvel R2021-
Citroën ë-C42022-
BMW i42022-
Opel Mokka-e2022-
Fiat 500e2021-
Opel Corsa-e2020-
VW e-UP2020-2021
Honda E2020-

KIlde: Folksam.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer