3. Toyota Corolla

Bestselgeren Corolla er i mål på de aller fleste områdene, men sliter med unødvendige svakheter som gjør at den må se seg passert av Golf og 307.

Publisert
Sist oppdatert

Det er særlig sittestillingen i forsetet som trekker ned for Corolla. Manglende dybdejustering av rattet gjør det til en utfordring å finne en fornuftig sittestilling, og en i utgangspunktet høy sittestilling er for lite justerbar slik at takhøyden blir snau for lange personer.

Også materialvalg og interiørdetaljer gjør det vanskelig for Corollaen å hevde seg i dette selskapet.

Morsom utfordring

Corollaen utmerker seg ved å være mest gjennomsnittlig i kjøreegenskapene, bortsett fra på ett område. Ved ivrig kjøring på svingete vei er den mest leken, men også mest utfordrende. Hekken kan komme brått, og særlig på ujevnt underlag er bilen ganske urolig. Corolla har elektronisk stabilitetsystem som standardutstyr på varianten vi kjørte, 1,6 Sol.

Sprekest

Corollaen er og oppleves som sprekest av disse tre. Motorkarakteristikken med dreiemoment og effektmaksimum høyt opp på turtallsskalaen gir en sportslig karakter. Likevel er motoren harmonisk og fleksibel nok til at den også fungerer godt til for eksempel bykjøring. 1,6-literen i Corolla er den som bruker minst bensin av testbilene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer