3. Toyota Corolla

Bestselgeren Corolla er i mål på de aller fleste områdene, men sliter med unødvendige svakheter som gjør at den må se seg passert av Golf og 307.

Publisert
Sist oppdatert
3. Toyota Corolla


Det er særlig sittestillingen i forsetet som trekker ned for Corolla. Manglende dybdejustering av rattet gjør det til en utfordring å finne en fornuftig sittestilling, og en i utgangspunktet høy sittestilling er for lite justerbar slik at takhøyden blir snau for lange personer.

Også materialvalg og interiørdetaljer gjør det vanskelig for Corollaen å hevde seg i dette selskapet.

Morsom utfordring

Corollaen utmerker seg ved å være mest gjennomsnittlig i kjøreegenskapene, bortsett fra på ett område. Ved ivrig kjøring på svingete vei er den mest leken, men også mest utfordrende. Hekken kan komme brått, og særlig på ujevnt underlag er bilen ganske urolig. Corolla har elektronisk stabilitetsystem som standardutstyr på varianten vi kjørte, 1,6 Sol.

Sprekest

Corollaen er og oppleves som sprekest av disse tre. Motorkarakteristikken med dreiemoment og effektmaksimum høyt opp på turtallsskalaen gir en sportslig karakter. Likevel er motoren harmonisk og fleksibel nok til at den også fungerer godt til for eksempel bykjøring. 1,6-literen i Corolla er den som bruker minst bensin av testbilene.

En girkasse som ikke er alt for lettsjaltet, og styre- og bremsefølelse som oppleves mer som tilstrekkelig enn tilfredsstillende gjør også at de to konkurrentene drar litt i fra.

Mest fleksibelt

3. Toyota Corolla


Bagasjerommet i Corolla er mest brukervennlig, men ikke størst. Bakseteryggen kan legges ned enten med eller uten at sitteputen er felt frem, og bagasjeromsgulvet kan du få helt flatt. Lavest lastehøyde og størst lasteluke er også positive trekk ved Corollaen.

Baksetene er like romslige som hos konkurrentene, men de som oppholder seg der er ikke tilgodesett med verken koppholdere eller oppbevaringsrom.

Forsetene er testens minst komfortable, og de som gir dårligst støtte. De lider også under manglende dybdejustering av rattet, sittestillingen blir veldig oppreist for å få rattet nært nok. Det er fortsatt slik i Coralla at passasjeren kun kan få varme i setet hvis den som sitter i forsetet også velger det. Så godt harmonisert er det vel ikke mange par som er.

Tredjeplass, ikke sisteplass

Corollas tredjeplass i denne testen er ikke en sisteplass i klassen. Antakelig er det kun en eller to biler som kan måle seg med disse tre, det er antakelig derfor de selger så godt som de gjør. En spennende nykommer er nye Opel Astra som lover svært godt, og som vi vil stifte nærmere bekjentskap med i løpet av våren.

Store bilder finner du her.

Du finner grundig informasjon om alle testbilene i følgende tabeller:

  • Priser og mål
  • Motor og forbruk
  • Dekk og garantier
  • Forseter
  • Bakseter
  • Bagasje
  • Sikkerhet
  • Utstyr
  • Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer