Hyundai Ioniq har forsynt seg grovt av elbilmarkedet i Norge, og det er høyst fortjent. Vi kåret den til årets bil i 2017 og det var ikke uten grunn.
Den er billig, romslig, har bra med sikkerhetsutstyr som standard, er komfortabel, bra å kjøre og er oppsiktsvekkende gjerrig på strømforbruket.
Tydelig forskjell
Endringene er ganske så synlige på den oppgraderte faceliften. Grillen har fått en slags 3d-tekstur og kjøleklaffene er flyttet opp i grillen, angivelig på grunn av at de der står mindre utsatt til for vær og vind. Pent er det kanskje ikke, men den er hvertfall tilgjengelig med full LED-oppsats. Det skal gi bedre lys, og det trenger den.
Interiøret har også fått en stor oppdatering, i ordets rette forstand. Skjermen rager høyt i været og måler nå 10,25 tommer i widescreen-format, av typen berøring, som er den nye standarden for tiden. Hyundai har faktisk hatt ganske lettforståelig multimedia en god stund, og det har ikke blitt verre med oppgraderingene.
Skjermen for instrumentpanelet er også ny og har ny design. Opplevd materialkvalitet er også høyere, med blant annet kunstskinn over instrumentene. Dessuten finner vi tolv-veis justerbare stoler, med både kjøling og varme foran og bakseter med varme baki, noe som forteller om hvilket nivå de legger på standardutsyret.

Slik var den før facelift!
Er blitt online
Hyundai har lagt til sin egen Bluelink-teknologi. Det vil si at bilen nå er online og kan få en rekke oppdateringen over nett, slik Tesla gjør det. Det gir også mulighet for å styre en rekke funksjoner fra mobilen, som temperatur, starte lading og sjekke batteristatus og låse og lukke opp bilen. Du ser også hvor den er på et kart.
Når vi er inne på kart: Bilen har live trafikkoppdatering, og gav oss en alternativ rute enn den som var satt opp fra Hyundai på vår prøvetur.
Den viser også status for ledige parkeringsplasser, status for hvilke ladestasjoner som faktisk er ledig, og for hybridmodellene; hvor det er bensinstasjoner. Om dette fungerer, avhenger av om ladestasjoner og parkeringsplasser snakker med systemet, noe det gjør i stadig større grad i Europa.
Bilen har selvfølgelig talestyring, men dessverre ikke på norsk. Ioniq og Kona er først ute med dette i Europa (i Asia har de hatt det i årevis), men det blir rullet ut i resten av modellrekka etter hvert.


Derfor ble Ioniq Årets Bil 2017
Oppgradert elbil
Så kommer det viktige: Batteripakken har fått økt kapasitet. Før hadde den en kapasitet på 28 kWt, nå er den på 38,3. Det gir en WLTP-rekkevidde på 311 km, mens den før hadde 230.
Den lader fortere også. Nå kan du lade 7,2 kW hjemme, mens kapasiteten var 6,6 før. Den tar imot 100 kW (70 før), men det hjelper egentlig lite, for de nye batteriene svelger ikke unna noe mer strøm, så ladetiden til full lading går i realiteten opp.
Hyundai sier det tar 54 minutter til 80 prosent. Den blir akterutseilt av de nye modellene som kommer fremover på akkurat det området.

Gjerrig
Vi må komme tilbake til en skikkelig rekkeviddetest når vi får bilen hjem til Norge, men i paddeflate Nederland, fikk vi et forbruk på imponerende 12 kW per 100 km. Da var halvparten av kjørestrekningen motorvei og 110 km/t. Forbruket krøp fort nedover på småveiene. Det er lavere enn WLTP-tallene og lover godt for faktisk rekkevidde.
Blitt sterkere
Ioniq er fortsatt bare en forhjulstrekker, men den har fått en ny motor på 136 hester, mot 120 før. Vi merker ikke rare forskjellen, for dreiemomentet på 295 Nm er uforandret og ikke verdens høyeste, med den forskjell at du måtte trykke inn sportsmodus for å få det tilgjengelig før.
Ellers vikk du 265 Nm. Nå har du alt tilgjengelig hele tiden, men akselerasjonstidene er fortsatt på forsiktige 9,9 sekunder. Toppfarten på 165 km/t er kun av akademisk interesse.



Plug-in som før
Ioniq er én av få biler som kommer med tre drivlinjer; Hybid, ladbar hybrid og helelektrisk motor.
Hybriden solgte så dårlig at man har sluttet å ta den inn i Norge, og plug in-hybriden har ikke fått noen endringer på drivverket. Man bruker fortsatt den samme 1,6-literen med 105 hester og 147 Nm i dreiemoment sammen med en velfungerende seks-trinns dobbeltclutch-girkasse.
Hybriden har 60,5 og får strøm fra et batteri på 8,9 kWt. Det gir en systemeffekt på 141 hester og 265 Nm. Ren elektrisk rekkevidde er 52 km, målt etter WLTP. Prisen for plug-in med teknikkpakke blir 341.000 kroner.
I dag selger Hyundai om lag 1.400 fossilbiler. Det inkluderer ladbare hybrider, ikke-ladbare hybrider, bensin og diesel. Samtidig selger de 6.000 elbiler, omtrent 50/50 av Ioniq som det nå ikke er ventetid på, og Kona som du må vente på i ett år.
Importøren regner med en økning på begge, særlig på Kona neste år.

Kona Electric blir storselgeren hos Kia
Opp 28.000 kroner
Ioniq har gitt mye for pengene frem til nå. Med ny teknologi og rekkevidde stiger prisen til 282.900 kroner for billigste modell. Skal du ha teknikkpakke, som gir deg navigasjon, Bluelink-teknologi, full LED-lys og skikkelig filholderassistent må du opp på 307.900 kroner.
Skinnseter og elektrisk soltak og LED interiørbelysning koster 10.000 kroner hver.
Fullastet Ioniq kommer da på 328.000 kroner, omtrent det samme som startprisen for en VW ID.3 med 62 kW-batteri, 420 km rekkevidde og 100 kW i ladehastighet. Tesla Model 3 med bakhjulstrekk blander seg plutselig inn også. Den er priset til 375.000 kroner med 415 km rekkevidde.
Testresultat
Hyundai Ioniq Electric
Energieffektiv, bra bris, støysvak og komfortabel, romslig og mye utstyr
Uattraktiv rekkevidde for mange, lang hurtigladetid og priser som nærmer seg mengden med konkurrenter som kommer.
Konklusjon
Ioniq er fortsatt en bil å regne med, men vi tipper den vil få stor konkurranse, ikke minst internt, når leveransene av den lille SUV-en Kona kommer på plass. Hvordan den vil holde seg i markedet, bestemmes i stor grad av prisene på alle konkurrentene som kommer til neste år.
Hyundai Ioniq Electric
Effekt: | 136 hk / 295 Nm |
Akselerasjon (0-100 km/t): | 9,9 sek |
Toppfart: | 184 km/t |
Rekkevidde (WLTP): | 311 km |
Strømforbruk (WLTP) | 13,8 kWt/100 km |
Ladekapasitet (hjemme/hurtig): | 7,3 kW / 100 kW |
Batterikapasitet: | 38,3 kWt |
Mål (l/b/h): | 447/182/145 cm |
Akselavstand: | 270 cm |
Dekkdimensjon: | 205/60R16 |
Bagasjerom: | 357/1.417 liter |
Egenvekt: | 1.527 kg |
Pris fra: | 282.900,- |
Pris testet modell: | 327.900,- |
Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her