326.000 har ikke betalt årsavgiften

Tollvesenet sender i dag ut purringer til 326.000 bileiere som ikke har betalt årsavgiften på bilen sin.

BELATER IKKE ÅRSAVGIFT: 15,1 prosent av bileierne på Svalbard og i Hasvik kommune i Finnmark, har ikke betalt årsavgiften. Foto: Arkivfoto
BELATER IKKE ÅRSAVGIFT: 15,1 prosent av bileierne på Svalbard og i Hasvik kommune i Finnmark, har ikke betalt årsavgiften. Foto: Arkivfoto Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

De dårligste betalerne bor i Finnmark, der får 10,7 prosent purring i posten.

De ubetalte purringene tilsvarer 785 millioner kroner.

Spørsmål om årsavgiften? Her er svarene

Stadig flere glemmer årsavgiften

Tall fra Tollvesenet viser at stadig flere av oss glemmer å betale årsavgiften. Det er 23.000 flere som har glemt å betale årsavgiften for 2012, sammenliknet med i fjor. I prosent sender Tollvesenet i år ut purringer på 9,4 prosent av kravene, sammenliknet med 8,9 prosent i fjor.

Les også: Tollvesenet har ved en feil sendt ut to purringer på årsavgiften til enkelte bileiere, men du må ikke betale begge!

Bor du i Finnmark eller Vestfold, er det aller størst sjanse for at du mottar en purring i posten. I begge disse fylkene får 10,7 prosent av bileierne purring på årsavgiften, noe som er over gjennomsnittet for hele landet. Innbyggerne i Sogn og Fjordane er de flinkeste, der er det 7,1 prosent som ikke har betalt årsavgiften innen fristen.

Dette er fylkene sett under ett. Dersom vi går inn i tallene og ser på kommunefordelingene, kan vi se store svingninger fra kommune til kommune.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer