Moderne biler, spesielt dieselbiler, ser ut til å være utsatt for brann. På to år har forsikringsutbetalingene etter bilbranner økt kraftig i Norge - fra 196 til 278 millioner kroner. I tillegg er det nå svært mange nesten nye biler som blir tilbakekalt på grunn av feil som kan føre til brann.
380 tilbakekallinger i fjor

Stjeler bilskiltet, du får boten
EU-kommisjonen har et organ kalt Rapex Rapid Alert System som holder kontroll på tilbakekallinger av produkter med farlige feil, herunder biler.
Vi har studert statistikken, og i fjor annonserte 42 bilprodusenter totalt 380 tilbakekallinger av tilsammen 299 forskjellige modeller.
Mange av disse var på grunn av mulighet for brann. Siden starten av august og fram til i dag – altså på litt over et halvt år – har fabrikkene varslet at 38 bilmodeller som selges i Norge må kalles tilbake for å fikse feil som kan medføre brann. I bunnen av artikkelen ser du hele listen og hvilke biler de gjelder og hvilke feil som må fikses. Alle tilbakekallinger finner du på nettstedet car-recalls.eu, som oppdateres ukentlig.

Lekkasjer og kortslutninger
Her er noen eksempler:

Dyre luksusbiler på tilbakekallings-toppen
Volvo har kalt tilbake så og si alle sine dieselbiler fordi det oppstår store avleiringer av sot i innsugsminifolden. Det kan medføre at den blir tett og smelter, med påfølgende motorstopp og diesellekkasje som kan føre til brann.
Nylig gikk Mercedes ut og opplyste at de kaller tilbake 300.000 dieselbiler fordi det er fare for kortslutning i motorrommet, som igjen kan føre til brann. Mercedes har også hatt oljelekkasje fra turboen på noen modeller, noe som også kan føre til brann.
Dieselbiler utsatt
Moderne dieselbiler ser ut til å være mer utsatt en andre biler. Drivstoff under svært høyt trykk og resirkuleringssystem for eksosgass har vært framhevet som et par årsaker.
I sommer måtte BMW for eksempel kalle tilbake 324.000 dieselbiler i Europa etter 27 motorbranner på kort tid i Korea. Det var en feil på en ventil for resirkuleringen av eksosgassen som var årsaken til brannene.

I Norge gjelder de siste tilbakekallingene til Volvo 9.219 biler, fra modellåret 2014-2019. Alle de berørte bilene har dieselmotor med fire sylindre.
Blir svært sjelden brann

Her gjør mange bilister feil
- Volvo Cars sine undersøkelser har påvist at i svært sjeldne tilfeller kan innsugningsrøret til motoren, som er laget av plast, smelte og deformeres. I ytterste konsekvens er det en mulighet for at en lokal brann kan oppstå i motorrommet, men dette er svært sjelden, sier PR- og kommunikasjonssjef Erik Trosby i Volvo Car Norway til Dinside.
Han presiserer at denne tilbakekallingen gjøres som et forebyggende tiltak. Utbedringer som følge av slike tilbakekallinger skjer normalt uten kostnader for kundene. Bileierne vil ofte få beskjed om dette, eller utbedringene utføres i forbindelse med service. På biler som er bruktimportert til Norge, har ofte ikke importøren oversikt over hvem som eier de aktuelle bilene.

Avanserte biler og salting
Det er svært dramatisk når bilen begynner å brenne. De siste årene har altså antall bilbranner økt jevnt og trutt – fra 3291 i 2016 til 3496 i 2018. Verre er økningen i forsikrings-utbetalingene. De økte med 42 prosent på disse to årene – fra 196 til 278 millioner kroner, ifølge Finans Norge.
Noen enkelt årsak til økningen kan ikke forsikringsselskapene peke på. De setter skylden på mer avanserte biler med mer elektrisk utstyr, i kombinasjon med mer salting på veiene. Men også bileierne får litt av skylden fordi de er dårligere til å vedlikeholde bilene sine med blant annet motorvask.
Tilbakekallinger på grunn av brannfare - august 2019 – januar 2020
Toyota Yaris CRMN 2017-2018 Feil på tetting mellom innsprøytingsdyse og sylinder kan gi bensinlekkasje.
Mercedes e-Vito 2018-2019 Kortslutning på grunn av feil på bolt som fester elmotor og el-styreenhet.
Opel Insignia 2016-2018 Lekkasje fra drivstoffslange
Fiat Ducato 2018-2019 Batterikabel kan komme i kontakt med drivaksel og kortslutte.
Audi Q7 2019 Varmefilmen i frontruten kan overopphete
Volvo XC60/V60/S60 CC 2013-2017 Avleiringer av sot i manifolden på dieselbilene kan medføre at den smelter og lekker drivstoff.
Volvo XC70/V70 2013-2017 Avleiringer av sot i manifolden på dieselbilene kan medføre at den smelter og lekker drivstoff
Volvo S80 2013-2017 Avleiringer av sot i manifolden på dieselbilene kan medføre at den smelter og lekker drivstoff
Toyota ProAce 2015-2019 Skade på drivstoffslange kan gi lekkasje.
Volvo XC90/V90 2015-2019 Avleiringer av sot i manifolden på dieselbilene kan medføre at den smelter og lekker drivstoff
Renault Scenic 2018-2019 Dårlig tetting til NOx-sensor kan gi lekkasje.
Mercedes Vito 2014-2019 Manglende tildekking av back-up batteri kan gi kortslutning.
Fiat Ducato 2019 Batteri ikke riktig festet – kortslutning.
Mercedes GLE 2019 Dårlig sveising mellom påfyllingsrør og drivstofftank kan gi lekkasje
Volvo V40/V40 CC 2012-2019 Avleiringer av sot i manifolden på dieselbilene kan medføre at den smelter og lekker drivstoff
Mercedes Citan 2019 Tett ventilasjon i veivhuset kan gi oljelekkasje.
Mercedes V-klasse/Vito 2018-2019 Lekkasje av bremsevæske
Mercedes Sprinter 2009-2018 Overbelastning av sikringsholder til luftfjæring
Audi e-Tron 2018-2019 Fukt kan trenge inn i høyspent-batteriet og gi kortslutning.
BMW X5 2018-2019 Diesel-lekkasje fra høytrykkspumpen
BMW X7/7-serie 2018-2019 Diesel-lekkasje fra høytrykkspumpen
BMW 8-serie 2018-2019 Diesel-lekkasje fra høytrykkspumpen
BMW M5 2018-2019 Fare for drivstofflekkasje
Ford Galaxy 2014-2019 Mulig lekkasje av batterisyre og overoppheting.
Ford S-Max 2014-2019 Mulig lekkasje av batterisyre og overoppheting.
Ford Mondeo 2014-2019 Mulig lekkasje av batterisyre og overoppheting.
VW Tiguan TDI 2017-2018 Feil på hovedsikring kan medføre at drivstoffpumpe ikke slås av ved ulykke
Kia Picanto 2012 Ødelagt påfyllingsrør kan gi bensinlekkasje.
Mercedes E-klasse 2018-2019 Oljelekkasje fra turbo
Mercedes C-klasse/CLS 2018-2019 Oljelekkasje fra turbo
