4. Ford Focus C-Max: Kjørebilen

Ford Focus C-Max har flotte kjøreegenskaper, men klarer ikke å hevde seg når det kommer til våre hovedkriterier, fleksibilitet og plass.

Publisert
Sist oppdatert

Hadde motor og kjøreegenskaper vært avgjørende for vår rangering, hadde Ford Focus C-Max, som nettopp har kommet på markedet, kommet bedre ut i vår test. C-Max, som deler plattform med Mazda 3, nye Volvo S40, kommende Volvo V50 og neste generasjon Focus, kjører nemlig svært godt. C-Max ligger fint på veien, takler alle slags ujevnheter bedre enn sine konkurrenter og har en direkte og presis styring. C-Max er kort og godt morsom å kjøre svinger med. En høyt og godt plassert girspak som glir lett i trinn gjør bilen lettkjørt og den gjerrige motoren (0,69 l/mil) gjør bilen billig i drift.

Dårlig benplass

Men, og det er et stort men, C-Max er belemret med opptil flere svake sider. For det første er C-Max den eneste av testbilene som ikke kan leveres med syv seter. For det andre har Ford laget en artig, men ikke speseilt praktisk løsning for regulering av baksetene i lengderetningen. Systemet fungerer nemlig slik at det midtre setet må felles ned før man kan regulere de ytre setene bakover. Med tre passasjerer i baksetet er det ikke mulig å regulere dem i lengderetningen og man må klare seg med 23 centimeter benplass. Til sammenligning kan Zafira-passasjerene boltre seg med 34 centimeter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer