Da forslaget til statsbudsjett for 2021 ble lagt frem onsdag, kunne regjeringen fortelle at de ønsker å prioritere nedbetaling av bompengegjeld på følgende to veistrekninger:
E18 Tvedestrand – Arendal i Agder og Rv. 3/25 Ommangsvollen-Grundset/Basthjørnet i Innlandet.
Samtidig er det snakk om rundt 40 veistrekninger som kan forvente lavere bompengesatser i tiden fremover.

- Skjerpings, bilister!
40 strekninger
Vi har spurt Samferdselsdepartementet om hvilke veistrekninger det er snakk om, som kan få reduserte bompengesatser som foreslått i statsbudsjettet for 2021.
Departementets fagseksjon skriver til Dinside at regjeringen foreslår å bevilge 533,5 millioner til videreføring av den årlige tilskuddsordningen «Tilskudd for reduserte bompengetakster utenfor byområdene».
- Ordningen benyttes til en generell reduksjon i bompengetakstene for de prosjektene utenfor byområdene som omfattes av ordningen. Til sammen har 40 prosjekter fått tilsagn om tilskudd, skriver de i en e-post til Dinside, og legger til at ordningen gjelder for prosjekter der bompengeopplegget ble lagt frem for Stortinget før utgangen av 2016, i tillegg til prosjektet E39 Rogfast.
I listen under kan du se hvilke prosjekter som omfattes av denne tilskuddsordningen. Noen er allerede er blitt nedbetalt, mens man på andre strekninger kan regne med en reduksjon i takstene:
Veistrekninger omfattet av tilskuddsordningen:
E6 Trondheim-Stjørdal |
E6/E18 Østfoldpakka |
Fv 7/rv 13 Hardangerbrua |
Haugalandspakken |
E6 Gardermoen-Dal, Skaberud-Kolomoen |
E18 Langåker-Bommestad |
Vossapakko |
Rv 80 Røvika-Strømsnes |
E6 Dal-Boksrud, Boksrud-Minnesund |
E6 Øyer-Tretten |
E18 Ski-Langangen |
Rv 80 Løding - Vikan (Tverlandsbrua) |
Rv7 Sokna - Ørgenvika |
E16 Fønhus - Bagn |
E134 Stordalstunnelen |
E6 Minnesund - Skaberud |
E6 Korgen - Bolna (Helgeland nord) |
E136 Tresfjordbrua |
E16 Kongsvinger - Slomarka |
Bypakke Bodø |
E6 Hålogalandsbrua og E10 Trældal - Leirvik |
E18 Gulli - Langåker |
Førdepakken |
Vegpakke Harstad |
E6 Nord-Trøndelag grense - Korgen (Helgeland sør) |
E18 Riksgrensen - Ørje og Knapstad - Retvet |
E6 Ringebu-Otta, strekningen Frya - Sjoa |
Rv 4 Lunner grense - Jaren og Lygna sør |
E18 Bommestad - Sky |
Rv 36 Slåttekås - Årnes |
E18 Tvedestrand - Arendal |
E134 Damåsen - Saggrenda |
Rv13 Ryfast |
E16 Bagn - Bjørgo |
E18 Rugtvedt - Dørdal |
Rv 3/rv 25 Ommangsvollen – Grundset/Basthjørnet |
E6 Kolomoen - Moelv |
E39 Svegatjørn - Rådal |
E16 Bjørum - Skaret |
E39 Rogfast |
Enkelte er avsluttet
Listen viser ifølge departementet bompengeprosjekter som omfattes av den opprinnelige tilskuddsordningen (fra 2017) for reduserte bompengetakster utenfor byområdene, og sier at alle prosjektene som har innkreving, vil få tilskudd i 2021.
- Enkelte prosjekter har avsluttet innkreving, i tillegg er det noen prosjekter som ikke har startet opp bompengeinnkrevingen enda, forklarer de nærmere.
Ytterligere takstreduksjon
I forbindelse med bompengereformen ble det blant annet etablert fem regionale bompengeselskaper, ifølge Statens vegvesen. Målet var blant annet å effektivisere bompengedriften. I august 2019 skrev NRK at reformen ikke har gitt de store besparelsene.
Samferdselsdepartementets fagavdeling sier derimot til Dinside at takstene i de nevnte prosjektene siden 2017 har blitt redusert med om lag 10 prosent i snitt.
- Midlene i 2021 sikrer en videreføring av denne takstreduksjonen i disse prosjektene, legger de til.