BMW Z07 er nemlig ikke bilen for de med et vanlig familienavn og stemplingskort på fabrikken, det er bilen for Otto von Schnellfahrer og herrene som har bestemt at arbeiderne skal bruke stemplingsurene.
Utgangspunktet for motoren finner man i BMW M5, problemet var bare at denne motoren ikke greier å levere nok krutt. von Schnellfahrer og Co. vil nemlig ha mer krefter under høyrefoten, 400 hester fra åtte sylindre ble litt puslete. Otto må minst ha 50 til, og det får han i Z07.
Overflodsbil
Kreftene skal etter planen fordeles via en seks trinns sekvensiell gearkasse, som BMW ynder å kalle SMG.Utseendemessig skal BMW Z07 trekke linjer tilbake til BMW 507, likhetstrekkene er BMW stolte av. Under overflaten er det allikevel lite som minner om svunnene tider. Gadgetfaktoren er høy, og de elektriske boksene mange, selv enkelte hos BMW mener begeret begynner å renne over.
De første utgavene av Z07 vil rulle av samlebåndene i begynnelsen av år 2000. Sjansene for at du får se noen her til lands er ikke særlig store, 3.000 coupe og 1.500 roadstere er alt som skal bygges. BMW Z07 skal, i motsetning til Z3 som produseres i USA, bygges i Tyskland.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger