I år er det Audi e-tron som har fått flest stemmer og kåres dermed som lesernes favorittbil for 2019. Deres første elektriske forsøk appellerer et sultent norsk elbil-publikum og Audi lovere å levere i høy takt fra start.

I år hadde vi et rekordstort antall biler med i kåringen. Det ble lansert uvanlig mange nye biler gjennom året og vi valgte å ta med alle 40. Dermed ble det mange for våre lesere å velge mellom.
Du finner hele listen rangert fra flest til færrest stemmer, nederst i denne saken.
Audi alene hadde hele seks nylanseringer i år. De øvrige modellene var Audi A1, Q3, Q8 A6 og A7.
Sist Audi vant Årets bil i Norge var i 2013 med Audi A3.
Hele 45.441 lesere har vært inne og stemt. Ti prosent mente at e-tron er mest verdig som vinner.
Meget fornøyd
- Jeg er kjempestolt. Det er utrolig gøy, og vi setter stor pris på det. Vi er jo stolte av e-tron og setter vanvittig stor pris på at leserne også synes at dette er den beste bilen som kommer på markedet til neste år. For oss er kundene viktigst, så det er en ære å motta denne prisen, og vi er veldig ydmyke for tilbakemeldingene, sier Elin Rosnes Sinervo. Hun ble direktør for Audi i januar i år, et svært spesielt år for bilbransjen.

Denne elbilen står absolutt til mer enn forventningene
Raske fakta om e-tron |
· 95 kWh batteri som gir «over 400 kilometer rekkevidde» etter WLTP-standarden. |
· Kan lades med opptil 150 kW effekt. Både kjøling og varming av batteriet. |
· 365 hestekrefter, men egen boost-modus som øker til 400. 665 newtonmeter dreiemoment. |
· Topphastighet 210 kilometer i timen, 0-100 km/t på 5,7 sekunder. |
· Firehjulsdrift |
At bilen er populær, viser også salgstallene. 7500 kunder har allerede betalt 20.000 kroner for å reservere seg en plass i køen, ytterligere 8000 står på en interesseliste, og samtlige har fått mye informasjon om Audi e-tron underveis. I tillegg har det nylig vært forhåndsvisninger hos alle Audi-forhandlerne i landet.
Det har blitt skrevet om leveranseproblemer fra fabrikk, men det kan Sinervo avkrefte.

- Vi har veldig gode volumer liggende inne for 2019. Vi er et prioritert marked og får mange biler allerede tidlig i 2019. Jeg har veldig lyst å gå ut med et tall, men det kan jeg dessverre ikke. Men jeg tror du kan få din Audi e-tron tidligere enn andre modeller med lange ventelister, om du bestiller nå, sier han til Dinside.
Vinnerne siden starten | |
2009 | VW Golf |
2010 | Toyota Prius |
2011 | Volvo V60 |
2012 | Opel Ampera |
2013 | Audi A3 |
2014 | Tesla Model S |
2015 | Kia Soul Electric |
2016 | Volvo XC90 |
2017 | Hyundai Ioniq |
2018 | Opel Ampera-e |
Audi e-tron tilbyr firehjulsdrift, luftfjæring, høy bakkeklaring, stor plass til familien, stort bagasjerom, takrails, og tilhengerfeste som tillater tilhegere på opp til 1800 kilo.
Audi e-tron 55 , som er nesten like lang som Audi Q7 starter på 651 900 kroner levert Oslo. Audi har også laget utstyrspakker med utstyr de mener kundene etterspør som snart vil offentliggjøres, i tillegg til lanseringsmodellene Edition One som koster 877 150 og Limited til 899 900.
- Jeg er absolutt ikke overrasket over at e-tron stikker av med denne prisen. sier Motor-redaktør i Dagbladet/Dinside/Autofil og juryleder for Årets Bil, Espen Stensrud.
- Vi så det allerede på Oslo Motor Show hvor den ble vist for det store norske publikummet for første gang. Dette var bilen som vekket klart størst interesse blant 43 000 publikummere på Lillestrøm. Sammen med Jaguar i-Pace er Audi e-tron en skikkelig utfordrer til Tesla Model X, og nå er vi virkelig spente på å se hva den kan levere. Det er bare å gratulere!

Første testtur: Tesla Model X
Tett i toppen
Men det var også andre biler som ble verdsatt av dere lesere. Volvo har lansert nye biler på løpende bånd som nordmenn vil ha. De har tatt publikumsprisen hele tre år på rad med XC90, V90 og XC60.
I år stiller de faktisk med hele to kandidater, V60 og XC40. Sistnevnte vant Årets Bil i Europa i fjor og begge kommer som hybrid. XC40 blir også snart elektrisk. Det var nære på at V60 stakk av med årets pris. Den hadde bare 272 stemmer mindre enn e-tron. XC40 var på en tredjeplass og lå 1653 stemmer under vinneren.
De elektriske bilene, Hyundai Kona Electric og Jaguar I-Pace måtte nøye seg med fjerde og femteplass. Sjekk tabellen for plassering.
PS: Neste tirsdag blir vinneren av Årets bil 2019 kåret. I løpet av denne uka vil juryen teste ti finalekandidater. Disse kandidatene vil vi presentere senere denne uka.
Her er alle kandidatene
Bil | Antall stemmer | Prosent | |
1 | Audi e-tron | 4548 | 10,01 |
2 | Volvo V60 | 4276 | 9,41 |
3 | Volvo XC40 | 2895 | 6,37 |
4 | Hyundai Kona Electric | 2844 | 6,26 |
5 | Jaguar I-Pace | 2651 | 5,83 |
6 | BMW X5 | 1994 | 4,39 |
7 | Nissan Leaf | 1952 | 4,3 |
8 | Ford Focus | 1437 | 3,16 |
9 | Lamborghini Urus | 1295 | 2,85 |
10 Mercedes-Benz G-klasse | 1289 | 2,84 | |
11 | Citroen C5 Aircross | 1245 | 2,74 |
12 | Peugeot 508 | 1168 | 2,57 |
13 | BMW X2 | 1103 | 2,43 |
14 | Jaguar E-Pace | 1096 | 2,41 |
15 | Mercedes-Benz CLS | 1086 | 2,39 |
16 | Mercedes A-Klasse | 1029 | 2,26 |
17 | Audi Q8 | 945 | 2,08 |
18 | Dacia Duster | 928 | 2,04 |
19 | Lexus LS500 h | 916 | 2,02 |
20 | Porsche Cayenne | 892 | 1,96 |
21 | Audi A6 | 866 | 1,91 |
22 | Jeep Wrangler | 830 | 1,83 |
23 | Lexus RX450 L | 812 | 1,79 |
24 | Honda CR-V | 803 | 1,77 |
25 | VW T-Roc | 786 | 1,73 |
26 | DS7 Crossback | 773 | 1,7 |
27 | Audi A7 | 619 | 1,36 |
28 | BMW X4 | 604 | 1,33 |
29 | VW Touareg | 598 | 1,32 |
30 | Hyundai Nexo | 425 | 0,94 |
31 | Kia Stinger | 427 | 0,94 |
32 Mitsubishi Eclipse Cross | 355 | 0,78 | |
33 | Audi Q3 | 350 | 0,77 |
34 | Kia Ceed | 330 | 0,73 |
35 | Audi A1 | 312 | 0,69 |
36 | Sangyong Rexton | 261 | 0,57 |
37 | Seat Ibiza | 250 | 0,55 |
38 | Hyundai Santa Fe | 214 | 0,47 |
39 | Seat Tarraco | 130 | 0,29 |
40 | Seat Arona | 107 | 0,24 |
Sum stemmer | 45441 |
