50 år med Mercedes SL roadster

Mercedes SL har holdt det gående i 50 år og har nok vært drømmebilen til svært mange gjennom alle disse årene.

Publisert
Sist oppdatert

Historien startet i på den internasjonale bilutstillingen i New York i 1954 og i løpet av 50 år har 870.000 kunder rullet ut fra Mercedesforhandlere over hele verden med en ny SL. Mercedes viste da ikke bare en modell, men to. Det var 300 SL "Måkevingen" og kabrioleten 190 SL. 300 SL ble en umiddelbar skusess og hadde ytelser som en fullverdig racingbil. 190 SL som ble vist samtidig ble starten på roadsterhistorien. 300 SL ble ikke vist som roadster før i 1957.

Slik dukket 300 SL opp

300 SL er regnet som den første i en lang rekke med spennende sportsbiler fra Mercedes. Forgjengeren til denne bilen var en racingversjon som ble kjørt av Mark Hoffman. Suksessen på banen var stor og Mark Hoffman henvendte seg til ledelsen hos Mercedes i Stuttgart og spurte om det ikke ville være en god idé å bygge en gatevariant av bilen. Når 300 SL ble vist hadde den en avansert og kraftig ramme, og motoren ytet 215 hestekrefter. Toppfarten var 240 kilometer i timen. Dette var ekstreme tall for en gatebil i 1954.

1963 med "pagoda-tak"

300 SL og 190 SL ble i produksjon helt til de ble avløst i 1963. Avløseren hadde et besynderlig utseende og det mest spennende var den avtagbare hardtoppen. Taket var lavere mot midten, og dermed fikk bilen kallenavnet "Pagoda" etter den japanske byggestilen. Det var ikke design som gjorde at taket ble slik, men sikkerheten til passasjerene i kupeén. En ingeniør hos Mercedes hadde patentert denne takformen i 1956, siden fasongen viste seg å være svært vridningsstiv. Det var også veldig god plass i kupeén på "Pagoda" med taket på.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer