50 år med Mercedes SL roadster

Mercedes SL har holdt det gående i 50 år og har nok vært drømmebilen til svært mange gjennom alle disse årene.

Publisert
Sist oppdatert
1954: 190 SL.
1954: 190 SL. Vis mer

50 år med Mercedes SL roadster

  1. Store bilder


Historien startet i på den internasjonale bilutstillingen i New York i 1954 og i løpet av 50 år har 870.000 kunder rullet ut fra Mercedesforhandlere over hele verden med en ny SL. Mercedes viste da ikke bare en modell, men to. Det var 300 SL "Måkevingen" og kabrioleten 190 SL. 300 SL ble en umiddelbar skusess og hadde ytelser som en fullverdig racingbil. 190 SL som ble vist samtidig ble starten på roadsterhistorien. 300 SL ble ikke vist som roadster før i 1957.

Slik dukket 300 SL opp

1957: 300 SL.
1957: 300 SL. Vis mer


300 SL er regnet som den første i en lang rekke med spennende sportsbiler fra Mercedes. Forgjengeren til denne bilen var en racingversjon som ble kjørt av Mark Hoffman. Suksessen på banen var stor og Mark Hoffman henvendte seg til ledelsen hos Mercedes i Stuttgart og spurte om det ikke ville være en god idé å bygge en gatevariant av bilen. Når 300 SL ble vist hadde den en avansert og kraftig ramme, og motoren ytet 215 hestekrefter. Toppfarten var 240 kilometer i timen. Dette var ekstreme tall for en gatebil i 1954.

1963 med "pagoda-tak"

1963: 230 SL.
1963: 230 SL. Vis mer


300 SL og 190 SL ble i produksjon helt til de ble avløst i 1963. Avløseren hadde et besynderlig utseende og det mest spennende var den avtagbare hardtoppen. Taket var lavere mot midten, og dermed fikk bilen kallenavnet "Pagoda" etter den japanske byggestilen. Det var ikke design som gjorde at taket ble slik, men sikkerheten til passasjerene i kupeén. En ingeniør hos Mercedes hadde patentert denne takformen i 1956, siden fasongen viste seg å være svært vridningsstiv. Det var også veldig god plass i kupeén på "Pagoda" med taket på.

På samme tid hadde også SL forandret seg til å bli en sivlisert sportsbil som egentlig mer var en turbil. I tillegg til hardtop hadde den også en kalesje, og motoren var en 2,3-liters rekkesekser med 150 hestekrefter som ga 230 SL en toppfart på 200 kilometer i timen. Modellen kunne leveres med både servostyring og automatgir og ble etterfulgt av 250 SL og 280 SL.

1971 med V8-motor

1971: 350 SL.
1971: 350 SL. Vis mer


"Pagoda" ble erstattet i 1971 med en ny SL som ble produsert i hele 18 år, helt frem til 1989. Dette er den lengste levetiden noen Mercedes personbil har hatt. Denne SL-modellen ble også levert med en avtagbar hardtopp og sikkerheten skulle være på det aller ypperste for denne klassen. SL ble også i 1971 for første gang levert med en V8-motor. Den ytet 200 hestekrefter og gjorde at akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen ble cirka 10 sekunder. Toppfarten stoppet på 212 kilometer i timen. Senere kom også en 500 SL med 245 hestekrefter.

1989 med helt nye standarder

1989: 500 SL.
1989: 500 SL. Vis mer


Denne modellen ble vist på den internasjonale bilutstillingen i Geneve våren 1989. Det var ikke bare design og motorer som gjorde dette til en kvantesprang i roadsterverdenen. Den var også sikker. Bilen var utstyrt med en automatisk veltebøyle som spratt opp hvis bilen skulle velte. Den hadde også seter med intgrerte sikkerhetsbelter. I løpet av livssyklusen kom den med en rekke motorer og er den første SL-modellen med V12-motor. Den ytet 394 hestekrefter. Ikke nok med det. Denne SL-generasjonen kom også med emblemet SL 73 AMG på bakluken. Den hadde en 7,3 liters tolver med 525 hestekrefter. 180.000 ble det totalt produsert av denne SL-serien.

2001 er den vi kjenner i dag

2001: 500 SL.
2001: 500 SL. Vis mer


Dagens modell har fra 2001 allerede dukket opp med en rekke motorer hvorav flere må gå i kategorien ekstremvarianter. Den har blant annet to varianter med 500 hestekrefter (SL 55 AMG og SL 600) og en modell med hele 612 hestekrefter og 1.000 newtonmeter (SL 65 AMG). I tillegg kommer alle kjente forkortelser som gjør dette til en svært sikker bil. Dette er også den første SL med metalltak som raskt forsvinner ned i bagasjerommet hvis solen skulle komme frem.

I 1996 kom SLK

Allerede for 50 år siden, med 190 SL, ville Mercedes vise at små biler også kan tilby kjøreglede. I 1996 kom SLK som var den første bilen med sammenleggbart metalltak. Den kom med en rekke motorer med en 3,2-liters V6-motor med kompressor og 354 hestekrefter som største motorisering. I disse dager ruller den nye SLK ut på veien med et "luftskjerf" som varmer nakken ved kabrioletkjøring med taket nede. 7-trinns girkasse er av de store nyhetene og en V8-motor har nå også funnet veien til SLK 55 AMG.

Frem til i dag er det solgt over 308.000 SLK over hele verden.

SLR Roadster i frem tiden

2007: SLR Roadster?
2007: SLR Roadster? Vis mer


I løpet av vinteren har SLR dukket opp, men Mercedes har allerede vist en roadstervariant. Den dukker nok opp etter hvert, men vi gjetter på at de venter til 2007. Da er det 50 år siden 300 SL, roadsterutgaven av "Måkevingen", ble vist frem for verden.

Store bilder finner du her.


Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder


  • Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer