I 2016 var det hele 63 norske verksteder som mistet godkjenningen sin fra Statens vegvesen.
Slik finner du et godkjent verksted til å reparere bilen din. Om det er ønskelig, kan til og med få noen verksteder hjem til deg.

Juks avslørt i storaksjon:
- Over 100 biler ulovlig EU-godkjent
36 av de 63 verkstedene har blitt fratatt retten til å foreta EU-kontroller (Periodisk kjøretøykontroll - PKK), mens 27 har mistet retten til å drive verksted. Sanksjonene gjelder for en kortere eller lengre periode, ifølge Vegvesenet.
Frykter farlige kjøretøy
Ifølge fagleder Torbjørn Seljevoll i Vegvesenets region Øst har flere av verkstedene i flere tilfeller oversett store mangler ved kjøretøy de har hatt inne til EU-kontroll.
I Dagbladet i forrige uke avslørte dessuten Vegvesenet at de har avdekket juks med over 100 biler hos et av landets største merkeverksted (pluss).
Vegvesenet frykter nå at det finnes flere direkte trafikkfarlige kjøretøy ute på norske veier.
– Et slikt kjøretøy er til fare både for dem som kjører, men også andre trafikanter. Det er derfor viktig at vi gjennomfører disse tilsynene, forklarer Seljevoll.
Avvik
Totalt har Vegdirektoratet foretatt 3.912 stikkprøver hos verksteder over det ganske land i 2016. I 16 av 1.000 tilfeller har de kommet over feil og mangler, som har resultert i så strenge sanksjoner, at verkstedene for en tid ikke får reparere biler og/eller foreta EU-kontroller.
– De aller fleste vi er innom er flinke og gjør jobben sin godt. Vi har gjennomført over 1.300 stikkprøvekontroll (på Østlandet) av periodisk kjøretøykontroll i 2016. Elleve av disse fikk inndratt godkjenningen. Dessverre oppdager vi avvik som er så alvorlige at kontrollorganet blir fratatt sin godkjenning, forteller Torbjørn Seljevoll.
I fjor var det i region sør (21) Statens vegvesen gjorde flest tiltak. På den andre siden var det bare ett verksted som mistet lisensen som kontrollorgan - og ingen som ble fratatt retten til å drive verksted - i Midt-Norgei 2016.
Tabellen under viser hvor mange verksted som har mistet rettet til å foreta reparasjoner, EU-kontroller og summen av disse. I tillegg viser den hvor stor andel av Vegvesenets stikkprøver som har resultert i slike tiltak.
Flest i sør - færrest i midten
Kontroll-organ | Verksted | Sum | Antall stikkprøver | Treff-prosent | |
Region øst | 11 | 3 | 14 | 1314 | 1,07 % |
Region vest | 3 | 9 | 12 | 915 | 1,31 % |
Region sør | 13 | 8 | 21 | 918 | 2,29 % |
Region midt | 1 | 0 | 1 | 349 | 0,29 % |
Region nord | 8 | 7 | 15 | 416 | 3,61 % |
SUM | 36 | 27 | 63 | 3912 | 1,61 % |
– Tilsynet fungerer
Seljevoll i Vegvesenets region Sør mener den nye ordningen, hvor Statens vegvesens kontrollører kan holde igjen kjøretøy en halv time etter at bilen er ferdig med EU-kontrollen, fungerer godt.
– Kontrollorganet er forpliktet til å holde igjen kjøretøy de har inne til kontroll når vi har plukket ut kjøretøyet til stikkprøvekontroll. Det gir oss mulighet til å kontrollere kjøretøyet rett etter at arbeidet er ferdig. Det betyr at vi raskere kan være på banen og gir oss økt mulighet til å avdekke mangler i kontrollen, forklarer Seljevoll.
LES OGSÅ:
Over 100 biler ulovlig godkjent ved stor merkeverksted (DB Pluss)
2016: Oppgangen i bilsalget gjelder ikke alle
Nå vet vi prisen på Mercedes E-klasse All Terrain