Forbruk og rekkevidde

70 biler testet: Disse har lavest forbruk

Spesielt ett bilmerke imponerer, mens to populære modeller presterer overraskende dårlig.

Hyundai Ioniq 6 (til venstre) er kjent for sin aerodynamiske egenskaper, men hvordan gjør den det egentlig i ADACs forbrukstest? Her sammen med Nio ET5. Foto: Steinar André Danielsen.
Hyundai Ioniq 6 (til venstre) er kjent for sin aerodynamiske egenskaper, men hvordan gjør den det egentlig i ADACs forbrukstest? Her sammen med Nio ET5. Foto: Steinar André Danielsen. Vis mer
Publisert

Den tyske medlemsorganisasjonen ADAC er Europas største bileierorganisasjon med 16 millioner medlemmer og et magasin som trykkes opp i 14 millioner eksemplarer.

ADAC er kjent for store og omfattende tester, og nå har de testet forbruket og rekkevidda på 70 elbilmodeller i laboratorium.

Imponerende nok stikker Hyundai av med de to øverste plassene, mens Norges to mest solgte biler i 2023 ender opp med skuffende resultat.

Best og verst forbruk

I tabellen under er de 70 modellene rangert fra lavest til høyest forbruk. Tallene er hentet fra ADAC og gjengitt av svenske Alltomelbil.

Det er nykommeren Hyundai Ioniq 6 med bakhjulsdrift som leverer best i ADAC-testen med et forbruk på 15,5 kWh per 100 km.

Elbil24 har testet Ioniq 6 ved flere anledninger, blant annet på langtur fra Oslo til Bergen. Forbruket den gang var imponerende lavt. Det kan du lese mer om her:

Hyundai nøyer seg ikke med 1. plassen på lista. Også den oppgraderte andreutgaven av Hyundai Kona biter godt fra seg. Et forbruk på 16,7 kWh per 100 km holder til 2. plass - knepent foran Tesla Model 3.

Med Ioniq 5 på 9. plass i oversikten under, noterer Hyundai seg for tre modeller på topp 10-lista. Imponerende!

Modell Forbruk i test (kWh/100km) Forbruk WLTP (kWh/100km) Rekkevidde (test) Batteri netto (kWh)
Hyundai Ioniq 6 (77,4 kWh) 2WD15,514,355574
Hyundai Kona Electric (64 kWh)16,714,743564
Tesla Model 316,814,441557,5
Fiat 500e Cabrio Icon17,414,724537
Mini Cooper SE17,615,221028,9
Renault Twingo Electric Intens17,61615021,4
Dacia Spring Electric Comfort Plus 2WD17,913,918527,4
KIA Niro EV (64,8 kWh) Inspiration17,916,241064,8
Hyundai Ioniq 5 (77,4 kWh) Techniq-Paket 2WD18,21743572,6
Kia EV6 (58 kWh)18,216,635054
Polestar 2 Long Range Single Motor18,517,148072,5
Kia EV6 (77,4 kWh)18,616,547072,6
Peugeot e-208 GT18,717,628047,5
Kia e-Soul (64 kWh) Spirit18,815,739064
Opel Corsa-e Elegance18,815,628046
Renault Zoe R135 Z.E. 50 Intens (52 kWh)1917,733552
Renault Mégane E-TECH Electric EV60 220hp19,216,136560
Volvo C40, Single Motor19,218,741077
Citroen e-C4 Shine19,315,326046
Volkswagen ID.3 Pro Performance 1st Max19,316,133575
Hyundai Ioniq 5 (77,4 kWh) 4WD19,417,947074
BMW i4 eDrive4019,516,149080,7
Skoda Enyaq Coupé RS iV19,517,245077
BYD Atto 3 EV Design19,715,634560,5
MG5 Electric Maximum Range Luxury19,717,931557,7
Mercedes-Benz EQE 350+2016,553090,6
Ora 400 Pro+ (63 kWh)2016,534059,3
Subaru Solterra Platinum Plus2017,935064
Peugeot e-2008 GT20,217,826047,5
Opel Mokka-e Ultimate20,317,425546
Audi Q4 Sportback 40 e-tron S line20,417,541076,6
BMW iX xDrive 5020,420610105,2
Nio ET7 (100 kWh)20,41948590
DS 3 Crossback E-Tense20,517,627047,5
Honda e Advance20,517,818028,5
MG ZS EV Luxury20,718,622040
Volkswagen ID.5 Pro Performance20,716,340077
Mazda MX-30 e-SKYACTIV Makoto2117,917032
Mercedes EBQ 350 Electric Art 4Matic21,118,235066,5
BMW iX321,218,940073,8
Cupra Born e-Boost (58 kWh)21,215,529558
Tesla Model Y Long Range AWD21,216,941579
Nissan Ariya (63 kWh) Evolve Pack21,317,633563
Mercedes-Benz EQS 450+ Electric Art21,516,8575107,8
Mercedes EQA 250 Electric Art21,617,936066,5
Ford Mustang Mach-E Extended Range21,716,548088
Skoda Enyaq iV 8021,916,739577
BMW i7 xDrive 602218,5545101,7
Nissan Leaf Acenta (40 kWh)22,120,620139
Polestar 2 Long Range Dual Motor22,319,339575
Genesis GV70 Sport AWD22,819,238077,4
MG Marvel R Performance22,820,932569,9
Volkswagen ID.4 Pro Performance (77 kWh) Max22,817,738558
Porsche Taycan Sport Turismo GTS23,220,942083,7
Mercedes EQS 580 Electric Art 4Matic23,318530108,4
Volkswagen ID. Buzz Pro23,320,639067
Ford Mustang Mach-E Extended Range AWD23,618,745088
Porsche Taycan 4S Performance Plus23,626,240083,7
Opel Combo-e Life Ultimate23,719,321546
Genesis GV60 Sport Plus AWD23,919,136577,4
Nio EL7 (100 kWh)23,921,642090
Audi e-tron Sportback 55 quattro24,423,739086,5
Aiways U5 Premium24,71729061
Audi e-tron 55 quattro25,82336583,6
Audi e-tron GT quattro26,320,537083,7
Volkswagen ID.4 GTX 4Motion26,918,331077
Jaguar i-Pace EV400 S AWD27,62236684,7
Volvo XC40 Recharge Pure Electric Twin Pro AWD28,823,831077
Citroen e-Spacetourer XL (75 kWh)29,726,625569
Mercedes EQV 30030,928,132590

Kilde: ADAC.

AVDUKING: Elbil24 var til stede da Hyundai avduket den helt nye Kona i Berlin. Video: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Model Y skuffer

Som vi ser av tabellen ovenfor, ender Norges mest populære elbil opp med et overraskende høyt forbruk i ADAC-testen. Long Range-utgaven som her er testet ender med 21,2 kWh per 100km - noe som er vesentlig høyere enn hva Tesla selv oppgir som forbruk.

Testet rekkevidde på 415 kilometer er også betydelig kortere enn Long Range-modellens WLTP på 565 kilometer.

Også Norges nest mest solgte bil hittil i 2023 - VW ID. 4 - kommer overraskende dårlig ut av ADAC-testen. Forbruk på 22,8 og 26,9 kWh per 100 km på henholdsvis ID. 4 Pro og ID. 4 GTX er klart høyere enn hva VW selv oppgir.

Sistnevnte utgave er den mest populære ID. 4-versjonen i Norge og kommer med en WLTP-rekkevidde på 496 kilometer. Derfor er resultatet i ADAC-testen (310 kilometer rekkevidde) skuffende, uten at vi har noen forklaring.

Slik utføres testen

ADAC sine tester gjennomføres i laboratorium. Dette er også praksis for WLTP-testene.

ADAC og WLTP skiller seg imidlertid fra hverandre ved at ADAC prøver å simulere ekte kjøring gjennom sin EcoTest. Den inkluderer høyere gjennomsnittshastigheter, flere ulike temperaturer, lengre løyper og kupert terreng.

ADAC mener at de på denne måten viser et mer nøyaktig forbruk. WLTP-testene gjøres i 23 varmegrader og med en snitthastighet på 46,5 km/t.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer