TEST: Mercedes A 45 S

80.000 billigere

Lavere avgifter i 2020, men det er ikke derfor du skal kjøpe denne råtassen!

SPINNVILL: Du MÅ være entusiast for å digge denne bilen, for A 45 S krever mye av deg i hverdagen. Men så gir den også mye tilbake. Foto: Rune M. Nesheim Video: Øystein Sæthre Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Pa-pa- pa- pa- pa- pa-paaaa-paaaaa-paaaaaaaa. Lanuch-controllen er akkurat sluppet og de tre første girene hogget inn i girkassa.

Enkelte biler kan man rett og slett ikke bare teste på veien. Derfor har vi allerede passert 100 km/t på depotstrekka på Rudskogen Motorsenter og er bare så vidt inne i tredjegir.

En perfekt vinterbil

Frostrøyken fra natten ligger som stedvis is. Resten er kald, våt asfalt. Bilen logrer av gårde med utslag på hekken fra start og kaster oss gjennom girene. 178 km/t passeres ved målstreken. Da har vi kjørt 201 meter, eller 1/8 engelsk mil.

Tidene er ikke noe å snakke om. Det er glatt, men drøye 13 sekunder er veldig akseptabelt uten feste for de 225 mm smale Hakkapelliita R3 dekkene som er strukket på brede 19-tommere.

Akselerasjonen er heftig, morsom og ikke rent lite underholdende. Det begynner å bli lenge siden Mercedes var gubbebil.

Her spiller man hissig på spill-generasjonens strenger. Det blinker i instrumentpanelet mens motoren står og banker og buldrer i den fastsatte tutrallssperren på 3500 omdreininger og man har både G-kraftmåler, boost-display og flere valg i skjermen ved siden.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer